Hungarian Politics In-Depth SOLUTIONS/
Week 10, 7-13 March 2011 57

“Balanced” in the balance

Balanced was one of the most prominent buzzwords in politics in the past few months. The
requirement of balanced news production was the most vociferously attacked aspect of the
controversial media law, in large part because the term is nebulous and thus its application provides
the Media Council with an overbroad mandate to request changes in news production. At Policy
Solutions, we were interested in finding out how the television news on national TVs fare in terms of
politically balancing their reporting.

Especially among young people it’s fashionable these days to declare the death of television
news and to proclaim the internet the hegemonic victor in the battle for readers/viewers’
attention. Given the predilections of today’s youth, that may very well herald the future. As
for now, with numerous people still using television as their primary and often even only
source of information, any talk of internet hegemony or television irrelevance is severely
misguided and betrays an ivory tower understanding of Hungarian realities.

Television news matters, therefore. It is definitely less influential than it was ten years ago,
but it will continue to shape political information and public understanding at least for a few
more years to come. This in turn means that the content of television news matters as well,
which is why we decided to take a look at these news and investigate in particular how much
space they offer to the government and opposition, respectively. Given that media access is
one of the most important tools for influencing public opinion and thus for presenting
political alternatives in a democracy, the seemingly mundane question of who gets how much
screen time is in fact one of the key measures of the quality of democracy.

An empirical analysis of news shows

Starting on the 21st February 2011, Policy Solutions reviewed the evening news of the six
national television channels (RTL Klub, TV2, MI, Hir Tv, ATV, Duna TV) in order to find out
how these present the political parties and whether their shows are likely to meet the Media
Law’s requirement to be balanced.

Our detailed analysis shows that with the notable exception of RTL Klub, the concept of
balanced is practically absent from evening news: politicians of Fidesz-KDNP are the absolute
rulers among those asked to speak in the evening news (see Graph 1).



Hungarian Politics In-Depth PO l_IC\/SOLUTIOiS//

Week 10, 7-13 March 2011 N
Graph |
Comments by representatives of the government and the parliamentary parties
in national news (ratio in individual news shows)
100%
| 10% | -
90% 23% 1
80%
70%
60% -
50%
40%
30%
20%
10%
0% T T T T T
RTL Klub TV2 M1 Hir Tv Duna Tv
H Government representatives u Fidesz representatives
§ KDNP representatives B MSZP representatives POLICYSOLUTIONS/
i Jobbik representatives 14 LMP representatives Y

The percentage of comments on domestic news events provided by government party
politicians is 84% on TV2, 83% on M1, 82% on Duna TV and — maybe somewhat surprisingly
— 72% on Hungary’s version of Fox News, Hir TV. The two public television channels, Ml
and Duna TV, grant even larger dominance to the governing parties than the openly
ideological Hir TV.

It is certainly natural to some extent that representatives of the governing parties would be
dominant in the news — they have to explain government policies. But at the same time
democratic politics cannot work well if the opposition does not have sufficient access to
television viewers — and their paltry presence in most news shows is certainly part of the
explanation why so many voters disaffected by Fidesz have not yet been able to declare an
alternative choice, swelling the ranks of the undecideds rather than opting for one of the
opposition parties.

In television news, European standards are far away

In terms of offering all sides the chance to comment, RTL Klub’s news show comes closest
to corresponding to European principles for news production. It grants government
politicians the chance to comment on policy events 62% of the total time allotted for
politicians’ commentary. Fidesz-KDNP politicians are significantly underrepresented,
however, in the left-leaning ATV’s news show (40%). ATV is at the same time MSZP’s last
refuge: in 43% of the relevant news segments Socialist politicians are called upon to
comment. ATV is also the only television channel where opposition politicians’ comments
outweigh those of government representatives.

If one were to look only at how often individual parties were mentioned, then one might

draw precisely the conclusion hinted at above: that the television news only overrepresent
government politicians because the government is in the position of generally initiating

2



Hungarian Politics In-Depth POLICYSOLUTIONS
Week 10, 7-13 March 2011 Y

policies (Graph 2). In terms of the number of news, a “mere” 50-60% of the news is
dominated by the governing parties.

Graph 2

Ratio of mentions of the government and individual parties in the presentation
of news items in national television news

100%

80%

70%

50%

30%

20%

10%

T T T

RTLKlub TV2 M1 Hir Tv ATV Duna Tv

@Government mFidesz WKDNP mMSZP globbik wimp  OLICYSOLUTIONS/
S

For Socialists, not all news is good news

Digging a little deeper, however, and analysing the context of individual pieces of news it
emerges that while reports unfavourable for Fidesz or the government are almost
completely absent in TV news, the overwhelming majority of news concerning the Hungarian
Socialist Party in turn casts a bad light on the party or is presented in a way as to make
MSZP look bad.

A year after Fidesz' ascension to power, most of the negative news on all channels — with
the exception of ATV — concern MSZP (Graph 3). Not a single piece of news that placed the
Socialists in a positive context appeared on either Hir TV, MI, Duna TV or TV2. Though
MSZP is the only opposition party that makes a substantial appearance in all of the television
news, in almost all instances it appears in the context of an adverse climate of opinion. It
must be also mentioned that corruption scandals related to Socialist politicians are still high
on the agenda — this fact partly provides an explanation to the negative coverage of MSZP.



Hungarian Politics In-Depth POLICYSOLUTIONS/
Week 10, 7-13 March 2011 57

Graph 3

Number of instances in which the government or a party was mentioned in the
context of negative newsitems in national television news

25

20

15
10 I
S E
T T
M1 i

RTLKlub TV2

B

Duna Tv
SOLUTIONS/
—

M Government wFidesz mMSZP

The two other opposition parties have neither natural allies in the news industry nor can
they count on any distinguished attention from the mainstream outlets. Jobbik, of course, has
a vast network of underground media that do its bidding, but there is a limit to their
effectiveness: a significant proportion of the population — and especially those rural voters
Jobbik seeks to court — either have no internet access or make scant use of it — and even if
they did, the youthful and extremist style of the Jobbik online scene might not be necessarily
to their taste. LMP has virtually no media outlets and hence it is even more dependent on
fair access to mainstream television news.

For smaller parties, access is even more difficult

Jobbik’s media access difficulties are further increased by the fact that as far as both grand
commercial channels, RTL Klub and TV2, are concerned, the extremist party is “in
quarantine.” It gets most attention on ATV, where 8 % of news items involve Jobbik. As far
as the possibility to comment is concerned, Jobbik’s situation is even worse: only Hir and
Duna TVs gave Jobbik politicians the chance to speak, and both these offered only negligible

opportunities.

LMP also hardly makes into the evening news, though it is not in a similar state of forced
isolation as Jobbik. Though only to a minimal degree, it is nevertheless present in all news
shows. In terms of the ratio of all news items, its presence is strongest on ATV (I 1%), while
in terms of the time allotted for politicians’ statements, it fares best on RTL Klub (23%). In
fact, in the time period under review, RTL Klub allotted LMP politicians more time to
comment than the Socialists’ representatives. Moreover, what may be beneficial for Jobbik
and LMP is that in all of the programmes reviewed they were discussed in either a neutral or
a positive context — neither party was the subject of a negative news item.

The public media is sadly no exception

What is most striking about the two public media channels (M| and Duna TV) is not that
they stand out to any significant degree from the other TV channels; what is remarkable in

4



Hungarian Politics In-Depth SOLUTIONS/
Week 10, 7-13 March 2011 Sl

fact it’s that they don’t stand out at all. The average data that betray a vast dominance in the
media of government politicians suggest that, on the whole, balanced is not a suitable term
for describing any of the major media outlets save RTL Klub.

This would be an intolerable situation in and of itself, but one would nevertheless expect the
public media to be different. In addition to generally different expectations vis-a-vis public
media, another reason why one would anticipate the Hungarian state-owned channels to
behave differently from their private competitors is that the government has fought tooth
and nail to retain the requirement of balanced reporting for all types of media. Though it
ultimately caved to the EU’s demand to remove it for most media, the requirement remains
in place for television channels.



