
 

 1 

HUNGARIAN POLITICS IN-DEPTH 

 JULY 2014 

 

Analysis: FIDESZ ‘MAKES GESTURE’ TO LEVEL MEDIA PLAYING 

FIELD 

Fidesz’ media dominance is so conspicuous that even the OSCE’s foreign 

observers could not help noticing it; it was a significant aspect in their 

determination that the government had given itself an unfair advantage in the 

election. Now Fidesz has done a significant step towards remedying this unfair 

situation by giving the left-wing opposition access to a major media outlet… (See 

more on page 7) 

 

TOP 5 NEWS OF THE LAST TWO WEEKS 

1. SEVERING HUNGARY FROM WESTERN DOGMAS, 

ORBÁN SEEKS AN ILLIBERAL STATE 

2. OSCE CERTIFIES ELECTION AS UNFAIR  

3. MSZP’S FIRST STEP IN THE POST-MESTERHÁZY 

ERA 

4. FOREIGN-DENOMINATED LOANS: ISSUE FINALLY 

CLOSED 

5. LEFT NOMINATES CONTROVERSIAL POLICE 

CHIEF FOR MAYOR 

 

 



 

 2 

TOP 5 NEWS OF THE LAST TWO WEEKS 

 

1. SEVERING HUNGARY FROM WESTERN DOGMAS, ORBÁN 

SEEKS AN ILLIBERAL STATE 

At the annual meeting of ethnic Hungarian youths in the Romanian town of Băile Tușnad 

(Tusnádfürdő in Hungarian), the prime minister outlined the ideological vision that underlies 

his policies. The following is a translation of a section in the summary provided on the 

governing party’s website, fidesz.hu: “We will try to sever ourselves and make ourselves 

independent of the dogmas and ideologies that are accepted in Western Europe. Doing so will 

enable us to identify those forms of organising a community – the new Hungarian state – that will 

allow our community to become competitive in the grand global horserace for decades to come – 

[Orbán] emphasised. He pointed out that if we want to achieve this, we need to be capable of 

stating that a democracy need not necessary be a liberal democracy. We want to organise a society 

based on work, whose character is not of a liberal nature – he stated, adding that we need to 

abandon the principles underlying the liberal organisation of society. He pointed out that the 

previous liberal Hungarian state had not been able to compel the Hungarian governments to 

represent the national interest; to recognise that Hungarians outside our borders belong to our 

nation; and had failed to protect the community’s wealth, the country from public debt and families 

from debt slavery. Interpreting the 2010 election from the perspective of the electoral success of 

2014, one could say that in this grand international horserace citizens expect the Hungarian leaders 

to design the organisation of the Hungarian state in a way that will allow our community to be 

competitive in the era that follows that of the liberal state and liberal democracy – while respecting 

the values of Christianity, freedom and human rights. In Orbán’s words the political leadership strives 

to ensure that peoples’ individual work and interests are closely aligned with that of the community 

and the nation. The Hungarian nation is not only an agglomeration of individuals but a community 

that needs to be strengthened and built. In that sense the new state that we are building in Hungary 

is an illiberal rather than a liberal state, he emphasised.” There is not much to add, except 

maybe that the government’s strategic mission is also manifest in another area: the data 

published last week on applications to higher education (106,000 in 2014) are far below the 



 

 3 

2010/2011 level (140,000), when the Orbán government decided that Hungary needs more 

manual workers and fewer university-educated intellectuals. Along with the hundreds of 

thousands who seek their luck abroad, the government is increasingly successful in moulding 

the remaining community in the illiberal spirit outlined above.  

 

2. OSCE CERTIFIES ELECTION AS UNFAIR 

By arguing that the governing parties “enjoyed an undue advantage” and essentially classifying 

the election process as unfair, the OSCE report on Hungary’s national election has 

confirmed many of the talking points that the left had raised over the past years with regard 

to the political system. It also provides a late defence of the left’s justification for its massive 

defeat. The report lists several points, most importantly “restrictive campaign regulations, 

biased media coverage and campaign activities that blurred the separation between political 

party and the State.” The media was overwhelmingly in the hands of Fidesz and reported in a 

very biased manner, the OSCE argues, and, tellingly, it also adds that the campaign – which 

was subdued in general – was “almost indiscernible in rural areas.” Given that that’s where 

Fidesz did best, this is no trivial detail. It puts the opposition’s undeniable failure in 

perspective, for the quality of a campaign is of little importance if government policies 

successfully strive to make sure that it does not reach voters unless it is hand delivered. 

Perhaps most damagingly, OSCE felt compelled to point out that there were also 

widespread concerns with the independence of election administrators. By raising this point 

among those it emphasised in its executive summary, the report appeared to indirectly 

endorse these concerns. Given Fidesz’ outsized victory, the bias of these officials made little 

difference now. In a future close election, however, when many seats may be hanging by a 

thread, Fidesz’ monopoly over administering the election might result in situations in which 

the independence of election officials is tested – and if they fail, as many suspect they might, 

then that alone would be enough to bury Hungarian democracy. In fact, even in 2014 there 

was some distrust with regard to the Budapest electoral district seat that sealed Fidesz’ two-

thirds majority by the slimmest of margins, 56 votes. Apart from the fake left-wing parties 

that had been allowed to register – one even with virtually the same name as Gordon 

Bajnai’s Együtt –, which garnered several hundred votes, there were also some muted 



 

 4 

concerns whether Fidesz’ thinnest of leads was really certain, especially as Fidesz’ two-thirds 

majority and its fantastic prospects hinged on it.  

 

3. MSZP’S FIRST STEP IN THE POST-MESTERHÁZY ERA 

Torn between a variety of forces, the Socialist Party has elected a new leadership after the 

dual election traumas in the spring, that is the anaemic 26% the left won in the national 

election in April and the disastrous 11% MSZP won alone at the EP election in May. Attila 

Mesterházy’s sudden departure after the second defeat left the party with a leadership 

vacuum that several groups vied to fill. There were, among others, 1) Mesterházy’s own 

supporters; 2) an old guard which is actually itself divided but nevertheless agreed at least on 

the notion that they ought to play a far greater role than until now; and a 3) heterogeneous 

group of former young socialists who had waited for their turn. The latter won, though 

some of Mesterházy’s allies remain powerful. The top position was taken by József Tóbiás, 

who is considered a skilled behind-the-scenes operator and was without any alternative 

now, since MSZP used up its frontline figures over the past years. Tóbiás is also considered a 

more idealistic left-wing politician than either Mesterházy or his other predecessors at the 

helm of the Socialist Party. In line with this assessment, the newly elected chairman opined 

that he is not interested in building a rainbow coalition of liberals and anti-Fidesz 

conservatives – and does not want the issue of joint candidates with other left-wing parties 

to dominate at the expense of all other problems – but wishes for MSZP to be a markedly 

left-wing force. László Botka, the mayor Szeged, where MSZP’s success in April has been 

running counter to the national trend, did not want to stay on after leading the party as a 

caretaker, citing the needs of his town. Instead, he retains the influential but less time 

consuming position of chairman of the party’s Board, which is responsible for formulating a 

strategic vision and exercises some crucial functions, such as calling a party congress. Tóbiás’ 

insistence on more independence from other organisations comes at a critical time. The EP 

election results showed that despite Fidesz’ crushing victory, the left in total may be 

consolidating at a vote share near 30%. If it could replicate its April result with joint 

candidates, adding only a few percent more and with Fidesz losing a few, that ought to put a 



 

 5 

few major municipalities in play. As long as the parties on the left field joint candidates, that 

is. 

  

4. FOREIGN-DENOMINATED LOANS: ISSUE FINALLY CLOSED 

In a rare show of unity 184 of Parliament’s 200 members voted to adopt the law to ease the 

pain of those who are still under pressure from repaying their foreign currency-denominated 

loans. The decision came on the heels of a ruling by Hungary’s supreme court, the Curia, 

which decided that certain aspects of the underlying contracts, specifically exchange rate 

spreads and unilateral interest rate hikes, constituted unethical business practices. The Curia 

had already ruled back in December on the legality of the entire construct of foreign-

denominated loans, and to Fidesz’ vocally voiced disappointment found that they could not 

be invalidated with the stroke of a pen. Immune as judges are supposed to be to political and 

economic considerations, assessments that a contrary decision could bury the entire banking 

system might also have informed their judgment at the time. The June decision probably 

redeemed the Curia in the eyes of the government, at least to some extent. The decision 

compelled Parliament into taking action on the foreign loans crisis front. It had pledged 

action for years but failed to do much save for some stopgap measures that left many 

debtors – especially the hardest hit – with no help in handling their hugely increased 

instalments. Following the Curia’s decision, the law compels banks to repay profits that the 

Curia ruled unlawful. They have three months to appeal this in the context of any contract 

where they feel their profits were not “unfairly” gained, as the Curia’s ruling suggested in the 

case it decided. With hundreds of thousands of contracts to analyse, this puts the banks at a 

disadvantage even in terms of time. If they do identify many contracts that might be 

“salvaged” from their perspective, however, then the whole affair could clog an already 

hugely overburdened judicial system. In any case, the relief offered does not solve all the 

problems that the loan holders have – the opposition, which generally supported the 

proposal argued that a strong forint would do a lot more for them – but it will return 

significant chunks of money to debtors and probably prove popular. Fidesz’ own estimate is 

that the banking sector will have to dole out roughly 400 billion forints (ca. 1.3 billion euros). 

Moreover, the measure probably helped the government attain another strategic goal, 



 

 6 

making sure that a majority of the Hungarian banking sector is owned domestically. Shortly 

after the decision, the owners of one of Hungary’s largest banks, MKB, sold the company – 

which had been haemorrhaging money for years – to the Hungarian state.  

 

5. LEFT NOMINATES CONTROVERSIAL FORMER POLICE CHIEF 

FOR MAYOR 

By lining up behind the independent candidate for Miskolc mayor, Albert Pásztor, 

Gyurcsány’s Democratic Coalition (and MSZP) have waded into a hornet’s nest. Pásztor was 

an exceedingly popular long-time chief of police in Hungary’s third largest city, which was 

also used to be a left-wing bastion. A few years ago, however, he caused a ruckus when he 

stated that certain types of crimes were exclusively committed by Roma. He was quickly 

fired by the MSZP Minister of Justice, Tibor Draskovics, but a cross-party outpour of 

support – including the local socialists and liberals – in Miskolc got him reinstated. Pásztor 

remains highly popular in his hometown, and by lining up behind him the left – which already 

won one of the two Miskolc seats in April – has reasonably good chances of capturing the 

mayor’s seat. Nevertheless, given Pásztor’s public association with the controversial 

comments, the decision is subject to a divisive internal debate on the left. MSZP joined DK 

in endorsing Pásztor, but E14-PM said no, though its local organisation also supports the 

candidate. In the intelligentsia a wave of harsh mutual recriminations followed, with charges 

of racism and indifference towards the fate of rural Hungary flying back and forth. Pásztor is 

not at all the dyed-in-the-wool racist some on the left have made him out to be; he has 

apologised for his remark and is not known for inciting racial hatred. But he still does take 

positions that are highly controversial on the left. In Miskolc, however, Pásztor is perceived 

to be expressing a widely shared perception when he equates certain crimes with Roma, and 

in fact he is very moderate by local standards. If he is successful – and there is a good chance 

he will be – then MSZP and DK will probably try to frame his selection as the strategic path 

to success in the country’s east. This will come at a price, however, since it involves walking 

a constant tightrope between giving voice to the widespread anti-Roma sentiments in that 

part of the country and the more sensitive views among the urban intelligentsia. Less 

experienced candidates than Pásztor might easily say things that will shake up the fragile left-



 

 7 

wing coalition in ways that will make the current infighting seem like a lovefest by 

comparison. In the middle of a national campaign, for example, that might do significant 

harm. 

 

  

ANALYSIS: FIDESZ ‘MAKES 

GESTURE’ TO LEVEL MEDIA 

PLAYING FIELD 
 

 

Fidesz’ media dominance is so conspicuous that even the OSCE’s foreign 

observers could not help noticing it; it was a significant aspect in their 

determination that the government had given itself an unfair advantage in the 

election. Now Fidesz has done a major step towards remedying this unfair 

situation by giving the left-wing opposition access to a major media outlet. 

 

Of course the intention was quite the opposite, but at least for the time being Fidesz’ 

advertisement revenue tax (colloquially referred to as the media tax, which reflects its real 

purpose) has backfired precisely where it mattered most, in terms of gaining control of 

Fidesz’ main target, Hungary’s largest commercial channel RTL Klub.  

 

Over the past years, Fidesz has made significant inroads in gaining control over vast 

segments of the media system. The only national commercial radio station that was 

controlled by left-wing business interests – though it wasn’t political –, Neo FM, was ‘forced’ 

into bankruptcy. New frequencies are only awarded to government friendly or apolitical 

radios. After efforts to shutter the only opposition talk radio, Klubrádió, caused too much of 

a foreign stir, Fidesz’ went after the station’s advertisers and quietly removed its rural 

frequency, making sure that Klubrádió cannot reach outside Budapest.  



 

 8 

 

In the increasingly irrelevant newspaper market advertisers are steered away from left-wing 

papers with similar heavy-handedness, and the government has (thus far unsuccessfully) 

designs on at least neutralising the largest left-wing daily, Népszabadság. Fidesz has already 

gained control over the free daily Metropol, which is highest circulation daily newspaper.  

 

As a result of persistent efforts, Hungary’s second largest commercial channel, TV2, is now 

also owned by figures close to Fidesz, and this has quickly and obviously translated into 

editorial changes. The online media market is the only one where Fidesz does not enjoy 

overwhelming dominance, but it has achieved a substantial success in neutralising one of 

Hungary’s top two news portals, origo.hu. Shortly after [origo] broke a story about the 

expensive state-funded travels of chancellery minister János Lázár, [origo] fired the editor-in-

chief Gergő Sáling, which led to a slew of resignations at the portal. This is logical, for in the 

public media journalists and editors are being promoted for falsifying the news, and Fidesz is 

doing its very best to export this practice to the commercial media. It has had great success 

in this regard with [origo], and the fact that after the portal fired Sáling the government 

awarded a gigantic public contract to its parent company, Magyar Telekom (itself a subsidiary 

of Deutsche Telekom), is pure coincidence with unfortunate timing.  

 

Some wonder, of course, why the government did not wait a little while to avoid the 

appearance of a quid pro quo, but this question misunderstands the logic of Fidesz’ media 

policies: media workers are supposed to feel threatened, because that is much more 

effective than going after each one individually. If Deutsche Telekom had not immediately 

received its 30 pieces of silver (and then some) for firing a capable editor after his staff broke 

a top story, then the connection would be obscured. In itself, Sáling’s firing is not worth 

quite that much money, which could have gone into friendly pockets instead. With the 

chilling effect that Sáling’s firing and Deutsche Telekom’s concomitant reward has, the 

money is well-invested.  

 

Among the targets Fidesz has thus far failed to take control of, Hungary’s largest commercial 

television provider, RTL Klub, is the biggest prize. Most of the media – including several 

outlets that are Fidesz loyalists to a fault (in fact, this was just one of several policies where 



 

 9 

Fidesz appeared intent on hurting its own business clientele, which raises the possibility of 

fractures within the ruling party) – grumbled over the new tax. But it was obviously designed 

to hurt RTL Klub the most, with the tax rate rising proportionally with ad income. RTL Klub 

boasts the highest ad revenues by far and now needs to pay a bigger share of its revenue to 

the state than any other media company. We do not know what went on in the background, 

if there was any conflict between Fidesz and RTL Klub that made the governing party want 

to punish the television channel. If there was, it was certainly not because RTL Klub’s 

programmes were in any way politically harmful to Fidesz.  

 

RTL Klub in general, and its news show in particular, were as apolitical at it gets. The vast 

majority of media outlets are either Fidesz mouthpieces or keep such a distance from 

politics that they are irrelevant to democratic will formation. RTL Klub was in the latter 

category, and correspondingly its news show was tabloid television par excellence. If the 

pre-tax RTL Klub news was anyone’s exclusive source of news, they surely must have come 

away with the impression that there is no politics whatsoever happening in Hungary.  

 

With the introduction of the media tax, this changed abruptly. RTL Klub’s owners told the 

journalists at the channel to start working as journalists, and all of a sudden RTL Klub was 

the only one among nationally broadcasting channels that was serious about relevant news. 

Day after day since then, RTL Klub has been hitting the government hard, going after 

corruption, professional mistakes and obviously hypocritical communication/policies. Also, 

while other news tend to shut out opposition politicians completely or seek to portray them 

in a negative light, RTL Klub now offers ample room to left-wing critics of the government.  

 

In effect, Fidesz has turned a neutral and completely apolitical outlet into a politically engaged 

and staunchly anti-government channel. The government has already reacted, of course, 

opting for the carrot rather than the stick, repeatedly threatening RTL Klub and sending tax 

auditors on the suspicion of concealed profits.  

 

The question is, of course, whether RTL Klub’s foray into political news is a business 

decision or a newly found serious commitment because, say, the owners realised just now 

how dangerous the two-thirds majority actually is, and that they have a role in curbing its 



 

 10 

power. If it is the latter, then that’s great news for democratic discourse, for one-sided as 

RTL Klub’s news show may have become politically, it is unique among non-online media 

with a genuinely wide reach in broadcasting anything critical about the government. But just 

as RTL Klub became politicised from one day to the next, their owners could turn off the 

spigot and end political news by tomorrow, if they so choose (they deliberately chose to 

make their ability to control the political content of their news show rather evident). So 

there is the possibility that Fidesz could head off years of painful news on Hungary’s most-

watched channel by offering financial redress to RTL Klub’s owners. There is also the 

possibility that Fidesz’ preferred method, namely tightening the screws, might also do the 

trick. Unfortunately for the state of Hungarian democratic discourse, in the long-run both 

parties would be better served by ending the standoff.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Policy Solutions 

Political Research and Consultancy Institute 

 

Budapest, 1065, Révay utca 10. 

(+36-1) 4-748-748 

info@policysolutions.hu 

www.policysolutions.hu/en 

 

mailto:info@policysolutions.hu
http://www.policysolutions.hu/

