
 

 1 

Foreign Policy Conflicts in the Hungarian Media  

Policy Solutions' analysis about the presentation of international 

events in the Hungarian press  
 

 

During the past decades, foreign policy debates rarely emerged as the focal 

points of the Hungarian political agenda to a degree that would have rendered 

them interesting to large segments of the domestic public. Since autumn 2014, 

there has been a substantial change in this regard. With the eruption of the 

Russian-Ukrainian conflict, the scandal surrounding the American decision to 

impose a visa ban on certain high-level Hungarian officials, and visits by 

Chancellor Angela Merkel of German and President Vladimir Putin of Russia, 

Hungarian foreign policy has gone through a phase of unprecedented intensity, 

and so did by extension the foreign policy press and society at large. 

 

While those who closely monitor public affairs tend to be aware of the political 

orientation of Hungarian media outlets, studies concerning the foreign policy 

outlook of these media are thus far rare. That is why Policy Solutions and the 

Friedrich Ebert Foundation have jointly decided to examine the presentation 

in selected major media of various foreign policy conflicts that have surfaced 

since autumn 2014, along with the domestic policy divisions they engender. 

What we specifically sought to ascertain was whether a pro-Russian or pro-

Western line predominated in reporting about the Russian-Ukrainian conflict; 

whether the Hungarian or the American positions tends to prevail in stories 

about the conflict between the American Embassy in Budapest and the 

Hungarian tax authority/government; and finally how the press presented 

diplomatic relations between Germany and Hungary during this period.  

 

For our study, we investigated the news shows of three television channels 

(RTL Klub, TV2, MTV1), the news articles of two daily newspapers (Blikk and 

Metropol) and of an online newspaper (Index). Our analysis looked at two time 

intervals: November 2014 and February 2015. Our analysis focused on 

evaluating how much space/time the individual media outlets accorded to 

presenting conflicting positions and to what extent only one of the parties 

involved was present in their reporting.  

 

 

 



 

 2 

US-related coverage in leading Hungarian media  
 

It emerges from the research performed by Policy Solutions that in a 

comparison of the three foreign policy areas investigated here (US, Germany, 

Russia), in November 2014 and February 2015 only RTL Klub's news show 

featured news concerning the United States in pre-eminent spots. Of all the 

news items involving either the US, Russia or Germany, almost every second 

(47%) dealt with the US. On TV2, it was every third (33%), in the news of MTV1 

and the pages of Metropol every fourth item (27% and 25%, respectively) in 

this category featured US-related news, while in the tabloid Blikk and the 

online news site Index only every fifth item dealt with the US (21% and 20%, 

respectively). MTV1's news show not only dealt more often with Russia, but in 

fact with Germany as well. The relations between Hungary and the US were 

of interest to the media mainly in November, and in February interest in 

American-related issues had waned to such an extent that some media even 

failed to report the fact that the US chargé d'affaires at the time, André 

Goodfriend, left his position in Budapest.  

 

In evaluating the news items related to the US, it is readily apparent that the 

American position was most intensely represented in the news of RTL Klub, 

while MTV1's and Blikk's reporting focused more on the Hungarian 

government's side of the contentious visa ban issue .  

 

RTL Klub's presentation of the issue heavily favoured the American view, and 

there was not a single RTL Klub news show in this period that cast a favourable 

light on the Orbán government's position. By contrast, none of the news show 

on TV2 in the period under investigation focused exclusively on the US 

position, and there was only one show which appeared to lean slightly towards 

the American view of the scandal. In seven cases, TV2 reported neutrally, and 

in the same number of instances the overall picture favoured the Hungarian 

government.  

 

In other words TV2's news show, Tények (Facts), clearly gave the government 

side more opportunities to comment on the issue than those who were in 

agreement with the American stance, but it "compensated" for this slant with 

numerous neutral and balanced instances of reporting. This was not by any 

means a case of anti-American bias.  

 

Representatives of the US were extremely rarely offered the opportunity to 

comment in MTV1's news show, Híradó (News), and even in these exceptional 



 

 3 

instances the American perspective was presented in an indirect form, for 

example through a statement or a Twitter message by the chargé d'affaires at 

the time, André Goodfriend. The public media palpably hewed towards the 

government's position in the context of what become known as the "entry ban 

scandal", and, unlike other media examined here, it also constructed its own 

distinct narrative of the issue. Nevertheless, the anti-American stance that was 

apparent in these news items was not discernible in the few other reports 

involving the US, mainly in business-related news, which featured the US as a 

partner.  

 

Index's reporting was characterised by a very critical stance towards the 

government, which often resulted in a more positive presentation of the 

American view. This did not imply, however, that Index's staff was uncritical 

vis-à-vis the American perspective. Still, on the whole articles presenting the 

American arguments were less critical than those investigating the 

government's position.  

 

Blikk's reporting on the scandal predominantly featured the positions of the 

Hungarian government and the tax authority, often quoting statements and 

comments by representatives of the government or tax authority officials. Yet 

even as it granted more space to presenting the government's side of the story, 

there were no anti-American reports. Metropol, too, devoted significant space 

to disseminating the government's position on the issue, but the decisive factor 

influencing its line of reporting was support of the Orbán government's 

positions rather than a distinct anti-American stance.  

 

 

News related to Germany in the leading Hungarian media 
 

Among the three issues we looked at in this study, the most influential 

Hungarian media devoted the least airtime/space to news involving Germany. 

Of all the news items reviewed in the period under investigation, a mere 15% 

dealt with the country led by Angela Merkel.  

 

The evening news of the public television channel devoted most broadcasting 

time to Germany (32% of all news items we reviewed), more than it spent on 

the US in this timeframe. It is obvious that MTV1 accorded greater weight to 

the government's diplomatic offensive than other media did during this time. 

RTL Klub gave Germany-related news (11% of all items) far less time than it 

devoted to the American visa ban or to Russian-Hungarian relations and the 



 

 4 

Russian-Ukrainian conflict. Nor did Germany occupy an outstanding position 

in the reports of TV2's Tények (10%). Moreover, news related to Germany 

featured a vast ratio of brief 30 second items.  

 

Index also covered Germany rather infrequently during the period under 

investigation (6% of all items). There were hardly any articles that dealt with 

German politics or German events (rather than Germany in the context of 

German-Hungarian relations). There were eight articles featuring issues 

involving German-Hungarian relations in Blikk, and thus Germany received 

the smallest share among the three topics we reviewed (17%).  Nevertheless, 

as compared to the other media outlets, Blikk still gave relatively greater 

weight to items in involving German-Hungarian relations. As Metropol did, on 

the whole. Though the newspaper hardly reported about Germany outside 

Chancellor Merkel's visit, its detailed reporting about the latter in six articles 

made Germany a key issue in its coverage, at least during the visit and its 

immediate aftermath.  

 

Our evaluation of items featuring Germany shows that all the media reviewed 

here reported about the country from a friendly perspective, apart from an 

article or two there was no critical coverage. MTV1's Híradó always presented 

Germany favourably, and it devoted significant airtime to highlighting Angela 

Merkel's role in mediating between the parties in the Ukrainian-Russian 

conflict, pointing out Germany's efforts to advance peace, which in the same 

items the public channel also identified as the policy of the Hungarian 

government. On the whole, public television accorded Fidesz more 

opportunities to present its positions than the German party had in Híradó's 

coverage, but the reports were still leaning towards a balanced perspective.  

 

In the case of RTL Klub, the situation with regard to coverage of Germany was 

similar to the channel's reporting on the US in the sense that there was not a 

single show when the Hungarian government's perspective was allotted more 

time than the German position. With regard to the presentation of German-

Hungarian relations in TV2 Tények, the attitude of the channel may be said to 

lean towards the German side, as all relevant coverage featured the arguments 

of the western country: In three reports the German position was prevalent, 

while in another two both parties' positions were in balance.  

 

As for Index, our general observation is that unlike in its coverage of the US 

(where reporting on issues involving the visa ban was heavily critical of the 

government), or its articles involving Russia (which often featured a 

perspective that was staunchly critical of the Putin government), there was 



 

 5 

not much of a clearly discernible position. Articles surrounding the Merkel visit 

were leaning towards a balanced representation of both German and 

Hungarian views, allotting space to depicting Viktor Orbán's positions as well.  

 

A review of the articles Blikk devoted to German-Hungarian relations suggests 

that the issue rarely appeared in the newspaper, and its coverage was mostly 

centred around a specific date, namely the German chancellor's visit in early 

February. Nevertheless, Blikk's reporting – and this was a contrast to the other 

two foreign policy areas reviewed here – tended to be longer than average in 

terms of length, and they were marked by a pronounced pro-German attitude. 

In the context of reports about the Merkel visit, this was most emphatically 

manifest in the space Blikk allotted to German criticisms of the Hungarian 

government. Reporting in Metropol tended to be either neutral towards 

Germany or accorded more space to the German view than to potential 

counter opinions. At the same time. Metropol was comparatively brief in its 

coverage of the Merkel visit, even while the issue was huge in all other media.  

 

 

News items related to Russia in leading Hungarian media 
 

With the exception of RTL Klub, which featured a pre-eminently high share of 

US-related news, all other media investigated devoted the highest share of 

their respective news to Russia, the Russian-Ukrainian conflict and Putin's visit. 

Index was especially detailed in its reporting of Russia-related news, and a vast 

three-quarters of its total reporting on the three foreign policy areas discussed 

here dealt with the Eurasian state. The intensity of its interest is also manifest 

in the fact that it sent correspondents to Ukraine, who reported about the 

conflict zone in several articles and video reports.  

  

Blikk's coverage also dealt most often with Hungarian-Russian relations and, 

closely connected to the latter, with news items involving the Russian-

Ukrainian conflict. Still, while its coverage of Germany was characterised by 

few but long items, the reverse was true in the context of its coverage involving 

Russia  it published a high number of articles that tended to be shorter on 

average. Among the three issues analysed here, the Ukrainian conflict, Russia 

and the Putin visit clearly received the greatest emphasis in Metropol's foreign 

policy section, too. Most of its November editions and all but one of the 

February editions featured articles on the subject, and in fact on several days 

it printed more than one such item.  

 



 

 6 

TV2 also covered Russian-related news most intensely of the three areas. It 

featured the issue on 27 occasions, in other words on average there was a 

report every second day. Specifically, the channel was most intense in its 

coverage of the Russian-Ukrainian conflict, which was the subject of half of its 

reports; but there were a lot of news items (nine, to be specific) in Tények 

about Orbán's meeting with Putin as well. Items involving Russia were not only 

the most widespread in terms of their frequency, but were also most extensive 

in terms of their length.  

 

A striking observation is that MTV1 devoted relatively little attention to Russia 

and the Ukrainian conflict. As compared to the other news shows and 

newspapers we reviewed, MTV1 was highly unusual in that the total number 

of items involving Germany in the period investigated was similar to the 

channel's reporting on Russia/the Russian-Ukrainian conflict, even though the 

latter were at the centre of international public attention. In February, before 

the Putin visit, however, there was a significant quantitative change, both in 

terms of how frequently items were broadcast and their duration. MTV1 

featured items involving Russia or the Russian-Ukrainian conflict on 18 news 

shows, well over every second day of the 28-day month. In many cases, these 

items were among the most important news on the given day, and in some 

cases they were the lead items.  

 

In terms of the overall evaluation of reporting on Russia, the most important 

conclusion is that the majority of media presented Russia differently when it 

came to news involving Hungarian-Russian relations than in items covering the 

Russian-Ukrainian conflict. While in the context of the Russian-Ukrainian 

conflict coverage was almost always pro-Western or at least balanced, when it 

came to Russian-Hungarian relations, or at least the Putin visit, several media 

outlets tended to report in a Russian-friendly way or with a greater emphasis 

on depicting the Russian position.  

 

Metropol's approach was most illustrative of this trend, as in half of its longer 

articles on Russian-related new published in November 2014, the pro-Russian 

position was either predominant or exclusive. In February, half the published 

articles were mostly or fully pro-Russian, or they represented the Russian 

position (or in some cases the Russian separatist position in Ukraine) more 

prominently, while six articles placed a greater emphasis on the Ukrainian or 

western views. Those articles that cast a favourable light on the Russian side 

were mostly published at the time of Putin's visit in mid-February. Where the 

coverage pertained to Hungary's foreign policy relations with Russia, the tone 

regarding the latter was almost exclusively positive. In the context of the 



 

 7 

Russian-Ukrainian conflict, the picture was mixed, op-eds critical of Russia 

were published as well as pro-Russian reports.  

 

MTV1's news betrayed a decidedly mixed approach when it came to reporting 

about the Ukrainian-Russian conflict in this period, both in terms of the 

intensity of reporting and its orientation. The balance tipped heavily in favour 

of a friendly take on Russia during the time of President Putin's visit to 

Hungary. In the period 16-18 February, virtually all of the many news items in 

the Híradó were pro-Russian. Nevertheless, it did not use this positive/one-

sided approach to highlight the positions of the Russian leadership, but the 

Hungarian policy towards Russia, with Putin reaping the corollary benefits of 

this policy. In the news following Putin's visit, the Ukrainian and/or western 

standpoint on the Russian-Ukrainian conflict became much more pronounced 

in reporting on the same than the Russian/separatist perspective.  

 

RTL Klub was the polar opposite of the latter two media outlets, in that it took 

an unequivocally western view in its presentation of news involving Russia. 

With three exceptions, the western position – that is the American, the EU or 

the Ukrainian perspective –  was fully or moderately dominant in its reporting. 

There was no report in which opinions in support of Hungary's eastern opening 

or a pro-Russian view was dominant. It is true for both RTL and TV2 that in 

their reporting on the course of the war, coverage typically tended to be 

neutral and reflect both positions, while in terms of the international 

diplomatic efforts directed at managing the conflict, pro-Western reporting 

tended to prevail.  

 

TV2's Tények presents news on Russia with a slant that leans towards a pro-

Western attitude. In roughly half the pertinent coverage the western position 

– that is the American, the EU or the Ukrainian perspective –  tends to be 

predominant or even exclusive; in seven instances only the western position 

was presented, while a further eight items presented the western views slightly 

more than the Russian position, and seven were balanced. The depiction of 

Putin's visit was less unequivocal on TV2. In a third of the relevant reports – 

two in advance of the visit and one in its aftermath – the Russian position was 

more pronounced,   

 

When Index wrote articles on Russian related news, it often did so at 

significant length and in a tone that was unmistakably critical of Putin. Roughly 

a third of Index articles qualify as neutral, but the slightly and decidedly anti -

Russian articles have a vast preponderance in Index's coverage. In the online 

newspaper's otherwise extensive reporting, pieces that predominantly or 



 

 8 

exclusively featured the Russian position without critical commentary or 

remarks by the authors were far and between. Nevertheless, the articles and 

videos produced by Index's war correspondents had a very different tone than 

the articles written in the newsroom in Budapest. Though the former mostly 

refrained from presenting official views, the authors obviously strove clearly 

to present the opinions of everyday folk in the war-torn areas without bias and 

with empathy, even if those views happened to be unequivocally pro-Russian.  

 

Finally, Blikk's reports tend to be mixed. When it came to its coverage of the 

Russian-Ukrainian fighting, then the newspaper's reporting did not tilt in any 

direction. Yet of its two articles about the Orbán-Putin press conference, one 

only reported pro-government/pro-Russian viewpoints with the pro-western 

take lacking, while the other report emphasised criticisms formulated by 

western players.  


