
 
 

A magyar média és a külpolitikai konfliktusok 
A Policy Solutions elemzése a nemzetközi események magyar sajtóbeli 

feldolgozásáról  

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2015. április 



 

2 

 

Vezetői összefoglaló 

 
Az elmúlt évtizedekben a magyar politika napirendjére külpolitikai viták a 

legritkább esetben kerültek fel olyan kiemelt mértékben, hogy azok a magyar 

társadalom tömegei számára érdekessé váljanak. 2014 ősze óta mindez 

megváltozott. Az orosz-ukrán konfliktus kirobbanásával, az amerikai kitiltási 

botránnyal, Angela Merkel és Vlagyimir Putyin magyarországi látogatásával 

egyedülállóan intenzív időszakot élt át a magyar külpolitika, a nemzetközi 

témákkal foglalkozó magyar sajtó és ezek révén a magyar társadalom is.  

 

Amíg belpolitikai témák tekintetében a közéletet követő személyek jól tudják, 

hogy melyik sajtótermék milyen értékrendet képvisel, addig a sajtó külpolitikai 

irányultságáról kevés vizsgálat született. A Policy Solutions politikai elemző 

intézet a német Friedrich Ebert Alapítvánnyal közösen ezért úgy döntött, hogy 

felhasználva a 2014 ősze óta fellángoló kül- és ehhez kapcsolódó belpolitikai 

konfliktusokat, megvizsgálja, hogy Magyarország néhány vezető médiuma 

hogyan számol be a hazánkat is érintő nemzetközi eseményekről. Arra voltunk 

kíváncsiak, hogy az orosz-ukrán konfliktusban az orosz vagy a nyugati álláspont 

domináns-e az egyes sajtótermékekben; az amerikai nagykövetség versus 

NAV/Magyar Kormány vitában az amerikai vagy a magyar kormány 

érvrendszere került-e inkább bemutatásra; és végül a német-magyar diplomácia 

kapcsolatok bemutatása során hogyan tájékoztatta a közvéleményt a sajtó. 

A vizsgálatunk során három televíziós csatorna (RTL Klub, TV2, MTV1) esti 

híradóját, két napilapot (Blikk és Metropol) és egy internetes portált (Index.hu) 

vizsgáltunk. Az elemzésünk két időintervallumot vizsgált: 2014 novemberét és 

2015 februárját. Elemzésünk fókusza az volt, hogy a külpolitikai konfliktusokban 

a szembeálló felek álláspontjának milyen mértékben adnak teret az egyes 

sajtótermékek, mennyire csak az egyik vagy másik fél véleménye jelenik meg a 

híradásokban.  

 

 

 

 

Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek  

a vezető magyar médiumokban 

 

A Policy Solutions vizsgálatából kiderül, hogy 2014 novemberében és 2015 

februárjában az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a három 

vizsgált külpolitikai téma (USA, Németország, Oroszország) közül egyedül az 



 

3 

 

RTL Klub híradójában voltak kiemelt pozícióban, a kereskedelmi televízió 

amerikai-orosz-német hírei közül majdnem minden második (47%) az USA-val 

foglalkozott. A TV2 vizsgált hírei közül minden harmadik (33%), az MTV1 és a 

Metropol hírei közül minden negyedik (27 és 25 százalék), a Blikk és az Index 

vizsgált hírei közül minden ötödik (21 és 20 százalék) foglalkozott a 

szuperhatalommal. Az MTV1 Híradójában nem csak az Oroszországgal, hanem 

a Németországgal kapcsolatos hírek száma is megelőzte az amerikai hírek 

számát. Magyarország és az Egyesült Államok kapcsolata a két vizsgált hónap 

közül elsősorban novemberben érdekelte a sajtót, februárban több médium 

például már be sem számolt André Goodfriend távozásáról.  

 

 
 

 

Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek értékelésénél látható, hogy 

míg az RTL Klub híradásiban volt leginkább túlsúlyban az amerikai álláspont 

bemutatása, addig az MTV1 és a Blikk beszámolóiban kapott leginkább teret az 

amerikaival ellentétes kormányzati magyarázat a kitiltási ügyre.  

 



 

4 

 

 
 

Az RTL Klub híradója esetében a tájékoztatás irányultságáról elmondható, hogy 

nem volt olyan nap, amikor az Orbán-kormánynak kedvező kép rajzolódott 

volna ki az összeállításokból. Ezzel szemben a TV2-n nem volt egyetlen olyan 

amerikai-magyar vonatkozású hír sem a vizsgált időszakban, amelyben az 

Amerikai Egyesült Államok álláspontja lett volna kizárólagos, és csupán egy hír 

volt inkább Amerika-párti. Hét esetben semleges volt a tudósítás, de ugyanennyi 

esetben húzott inkább a magyar kormány felé az összkép. A TV2 Tények című 

műsora tehát egyértelműen több lehetőséget biztosított a kormányoldal 

megszólalásainak, mint az amerikai álláspontot elfogadóknak, de ezt számos 

semleges, kiegyensúlyozott híradással „kompenzálta”, így kifejezett Amerika-

ellenességről semmiképpen sem beszélhetünk.  

 

Az MTV1 Híradójában az USA képviselői a legritkább esetben kapnak 

megszólalási lehetőséget, és akkor is inkább közvetett formában, közleményük 

vagy Goodfriend ügyvivő Twitter-üzenetén keresztül jelenik meg a másik fél 

álláspontja. A kitiltási botrány kapcsán egyértelműen a magyar kormány 

álláspontját közvetítette a közmédia, a többi vizsgált médiumtól eltérően saját 

narratívát is építve a tájékoztatáshoz. Az Amerika-ellenes attitűd ugyanakkor a 

kevés számú egyéb, főként gazdasági témájú hírben nem köszön vissza, ezekben 

partnerként jelenik meg az Amerikai Egyesült Államok.  

 

Az Indexre jellemző volt egy nagyon erős kormánykritikus hang, ami gyakran az 

Egyesült Államok álláspontjának pozitívabb fényben történő feltűntetésében 



 

5 

 

nyilvánult meg, de ez nem jelentette, hogy elnézően viszonyultak volna az Index 

újságírói az amerikai állításokhoz. Összességében azonban amerikai érveket 

ismertető cikkek kevésbé voltak kritikusak, mint a kormány álláspontját vizsgáló 

anyagok. 

 

A Blikkben a kitiltási üggyel kapcsolatban a magyar kormányzat, illetve a NAV 

álláspontja jelent meg a leggyakrabban, több alkalommal is idézve a kormány 

vagy a hivatal képviselőinek álláspontját. A Blikk bár jóval nagyobb teret biztosít 

a kormány valamint a NAV álláspontjának bemutatásának, Amerika-ellenes 

híradást nem jelentett meg. A Metropol cikkeiben is nagyon erősen megjelenik a 

kormány irányvonala, de láthatóan az Egyesült Államokkal kapcsolatban az 

Orbán-kormány támogatása meghatározóbb, mint egy konkrét Amerika-ellenes 

álláspont.  

 

 

Németországgal kapcsolatos hírek a vezető magyar médiumokban 

 
A három vizsgált téma közül a legbefolyásosabb magyarországi médiumokban a 

Németországgal kapcsolatos hírek kapták a legkevesebb teret, a vizsgált 

híradások 15 százaléka szólt az Angela Merkel vezette országról.  

 

 
 

 



 

6 

 

A legtöbbet a köztelevízió esti híradója foglalkozott Németországgal (a vizsgált 

hírek 32 százaléka), többet, mint az Amerikai Egyesült Államokkal. Látható, 

hogy a kormány diplomáciai offenzíváját, illetve az azzal kapcsolatos 

eseményeket az MTV1 nagyobb figyelemmel kísérte, mint a többi médium. Az 

RTL Klubon az amerikai kitiltási botránynál vagy az orosz-magyar, orosz-ukrán 

híreknél jóval kisebb felület jutott a magyar-német kapcsolatoknak (a vizsgált 

hírek 11 százaléka). Németország egyáltalán nem szerepelt kiemelt helyen a 

TV2 Tények riportjai között sem (10 százalékos arány). A német vonatkozású 

hírek között ráadásul kimagaslóan sok a félperces rövidhírek aránya.  

 

Az Index is relatíve ritkán foglalkozott német tárgyú hírekkel a vizsgált 

időszakban (a vizsgált hírek 6 százaléka). Olyan cikk, amely kifejezetten a német 

politikával, német eseményekkel (nem pedig a német-magyar kapcsolatokkal) 

foglalkozott volna szinte egyáltalán nem jelent meg. A német-magyar 

kapcsolatokkal 8 cikk foglalkozott a vizsgált időszakban a Blikkben, ami az 

elemzésben szereplő három téma közül a legkisebb reprezentációt jelenti (17 

százalék). De a Blikk a többi médiumhoz képest még így is relatíve kiemelten 

kezeli a német-magyar kapcsolatokat. Akárcsak a Metropol, ahol bár a vizsgált 

időszakban eltekintve a Merkel-látogatástól, lényegében nem szerepeltek német 

tárgyú hírek, mégis a kancellár látogatásáról írt hat cikkel kiemelt témává vált a 

német-magyar kapcsolat az ingyenes napilapban.   

 

A Németországgal kapcsolatos cikkek értékeléséből kiderül, hogy a vizsgált 

médiumokban szinte kivétel nélkül a németbarát álláspont volt túlsúlyban, egy-

két cikktől eltekintve Németországot kritizáló írást nem olvashattunk. Az MTV1 

Híradó mindig pozitív fényben ábrázolta Németországot, ráadásul hangsúlyosan 

foglalkozott Angela Merkel szerepével az ukrán-orosz konfliktus kezelésében, 

méltatva a kancellár törekvéseit a békés megoldások megtalálására, amit a 

Híradó egyúttal a magyar elképzeléseknek megfelelő politikaként azonosított. 

Összességében a köztelevízióban több lehetőséget kapott a Fidesz 

álláspontjának a bemutatására, mint a német fél a német-magyar kapcsolatokat 

érintő hírekben, de még így is inkább kiegyensúlyozottak voltak e téren a 

híradások.  

 



 

7 

 

 
 

 

AZ RTL Klubon annyiban volt hasonló a helyzet a magyar-amerikai kapcsolatok 

tárgyalásához, hogy nem volt olyan nap, amikor a kormány álláspontja 

érvényesült volna a német állásponttal szemben. A TV2 Tények magyar-német 

viszonyok bemutatása során tanúsított magatartásáról, attitűdjéről elmondható, 

hogy az összkép kedvező a német oldalnak, mivel minden releváns híradásban 

megjelentek a nyugati állam érvei: három beszámolóban a német álláspont 

érvényesül, míg további kettő riportban mindkét fél álláspontja szerepel. 

  

Az Indexszel kapcsolatban általánosan megállapítható, hogy kevésbé nyilvánvaló 

az álláspontja a német cikkek kapcsán, mint az Egyesült Államokkal foglalkozó 

tudósításokban (ahol erősen kormánykritikus álláspont jelent meg a kitiltási 

botrány kapcsán), illetve az Oroszországgal összefüggő hírekben (ahol erős az 

oroszellenes felhang). A Merkel látogatással kapcsolatos cikkek többnyire 

kiegyensúlyozottak voltak, azaz megjelent Orbán Viktor miniszterelnök 

álláspontja is.  

 

A Blikk német-magyar viszonyt bemutató cikkeinek áttekintése után 

elmondható, hogy viszonylag kevés alkalommal jelent meg ez a téma a lapban, 

és ezek a megjelenések is lényegében egy jól meghatározott időpontra, a német 

kancellár február eleji magyarországi látogatására fókuszálódnak. Ugyanakkor a 

tudósítások – a másik két külpolitikai témával szemben – jellemzően hosszabbak 

az átlagosnál, és kifejezetten németbarát attitűd jellemzi őket. Ez a Merkel-

látogatásról szóló hírekben ez leginkább a magyar kormánnyal szembeni német 



 

8 

 

kritikák artikulálásában jelenik meg. A Metropolban a beszámolók mind vagy 

semlegesek voltak Németországgal kapcsolatban, vagy nagyobb teret adtak a 

német álláspont megjelenítésének, mint a potenciális ellenvéleményeknek. 

Ugyanakkor a Merkel-látogatásról még magához képest is röviden számolt be a 

Metropol, miközben általában nagy volt a látogatás sajtó visszhangja minden 

más médiumban.  

 

 

 

Oroszországgal kapcsolatos hírek a vezető magyar médiumokban 

 
Az RTL Klub kivételével, ahol az Amerikával kapcsolatos hírek aránya 

kiemelkedő volt, minden vizsgált médiumban az Oroszországgal, az orosz-ukrán 

konfliktussal és a Putyin-látogatással kapcsolatos hírek vitték a prímet. Az Index 

kiemelkedően sok cikkben tudósított Oroszországgal kapcsolatos ügyekről, a 

vizsgált külpolitikai témájú cikkek háromnegyede érinti az eurázsiai államot, 

ráadásul a portál intenzív érdeklődését az ukrán-orosz konfliktussal kapcsolatban 

jól jelzi, hogy tudósítókat küldtek Ukrajnába, akik a háborús övezetből 

számoltak be több cikkben és videóban.  

 

 
 

A három vizsgált témakör közül a magyar-orosz viszonyt és ezzel szoros 

összefüggésben az orosz-ukrán konfliktust érintő hírek szerepeltek a 

leggyakrabban a Blikkben. Ugyanakkor, amíg a német vonatkozású hírekre a 



 

9 

 

kevés, de hosszabb terjedelmű közlés a jellemző a Blikkben, addig az 

Oroszországot érintő beszámolókra a nagy elemszám, de rövidebb terjedelem. 

A három itt elemzett témakör közül egyértelműen az ukrán konfliktus, 

Oroszország és a Putyin-látogatás kapták a legnagyobb hangsúlyt a Metropol 

külpolitikai témájú cikkeiben is. A legtöbb novemberi számban, és egy híján az 

összes februári Metropolban is jelent meg ilyen tárgyú cikk, sőt több napon két 

cikk is érintette Oroszországot, illetve Ukrajnát.  

 

A TV2 Tényekben az Oroszországgal kapcsolatos politikai hírek szerepeltek a 

legtöbbször, 27 alkalommal, azaz átlagban csaknem minden második napra 

jutott egy ilyen témájú riport a csatorna hírműsorában. A témák közül leginkább 

az orosz-ukrán konfliktus érdekelte a csatornát, a hírek több mint fele ezzel 

kapcsolatban született, de kifejezetten sok hír – szám szerint kilenc – született 

az Orbán-Putyin találkozóról is. Az Oroszországgal foglalkozó híradások nem 

csak számszerűen, hanem hosszúságuk szempontjából is kiemelt figyelmet 

kaptak a Tényekben.  

 

Kiemelkedően érdekes, hogy az MTV1 viszonylag keveset foglalkozott 

Oroszországgal, illetve az ukrán konfliktussal. Az általunk vizsgált többi 

híradóval, illetve újsággal összehasonlítva szokatlan, hogy nagyjából hasonló a 

Németországgal foglalkozó hírek aránya az adott időszakban, mint a 

nemzetközi közérdeklődés középpontjában álló ukrán-orosz konfliktusról szóló 

tudósítás. Februárban, a Putyin–látogatás előtt azonban jelentős mennyiségi 

változás következett be, mind a vonatkozó hírek számában, mind 

terjedelmében. Jóval több, mint a 28 napos hónap felében, 18 napon szerepelt 

orosz vagy az ukrán-orosz konfliktust érintő hír, sok esetben a legfontosabb 

hírek között, sőt, néha vezető hírré is avanzsált. 

 

Az Oroszországgal kapcsolatos híradások értékelésekor a legfontosabb 

megállapítás, hogy másként mutatta be a médiumok többsége Oroszországot, 

amikor a magyar-orosz viszonyról számoltak be, és másként, amikor az orosz-

ukrán konfliktusról. Míg az orosz-ukrán konfliktusnál szinte minden híradás 

nyugatbarát, vagy legalábbis kiegyensúlyozott volt, addig amikor az orosz-

magyar kapcsolatról vagy a Putyin-látogatásról esett szó, akkor több 

médiumban is megnőtt az oroszbarát vagy orosz álláspontot közvetítő cikkek 

aránya.    

 

Ebben élen járt a Metropol, ahol 2014 novemberében a hosszabb cikkeik felében 

erősebben jelent meg az orosz álláspont, vagy kizárólag az jelent meg. 

Februárban a megjelent cikkek majdnem fele semleges hangvételű volt, azaz 

beszámolt mindkét álláspontról, ezzel szemben 6 cikk volt többnyire vagy 



 

10 

 

teljesen oroszpárti, illetve csak az orosz (adott esetben ukrán szakadár) 

álláspontot tükröző, és 6 cikk inkább az ukrán vagy nyugati álláspontnak adott 

nagyobb súlyt. Az orosz félt pozitív fényben megjelenítő cikkek túlnyomórészt a 

hónap közepén megvalósult Putyin látogatáshoz kapcsolódtak. Ahol a magyar 

külpolitika Oroszországgal kapcsolatos viszonya jelent meg, ott szinte mindig 

pozitív fényben tűnt fel Oroszország. Az orosz-ukrán konfliktus esetében változó 

a kép, éles oroszellenes publicisztikák éppúgy megjelentek, mint oroszbarát 

híradások.  

 

 
 

Az MTV1 híradója az Oroszországról, illetve az ukrán-orosz konfliktusról igen 

változó képet mutatott ebben az időszakban, mind a tudósítás intenzitásában, 

mind annak irányultságában. Az Oroszországgal kapcsolatos pozitív hírek 

nagyon erősen túlsúlyba kerültek Putyin elnök látogatása kapcsán. Február 16. és 

18. között minden hírblokk pozitív volt Oroszország számára. Ugyanakkor, nem 

az orosz vezetés önmaga volt pozitív és/vagy egyoldalú ábrázolás tárgya, hanem 

a magyar kormány Oroszországgal kapcsolatos politikája, aminek járulékos 

"haszonszerzője" a Putyin. A Putyin-látogatás utáni híradókban viszont sokkal 

hangsúlyosabban jelent meg az ukrán, illetve a nyugati perspektíva, mint az 

orosz/szakadár álláspont.  

 

A fentiek ellentéte az RTL Klub, mely teljesen egyértelmű nyugatos attitűddel 

dolgozta fel az Oroszországgal kapcsolatos híreket. Három kivétellel a 

tudósításokban teljesen vagy mérsékelten a nyugat – vagyis az USA, az EU 

illetve Ukrajna – álláspontja érvényesül. Olyan riport nem született, amelyet a 



 

11 

 

keleti nyitásos, vagy oroszbarát vélemények domináltak volna. Az RTL-re és a 

TV2 hírműsorára is igaz: a haditudósításoknál inkább jellemző a semleges, 

mindkét fél szemszögét bemutató tudósítás, míg a válság kezelésére tett 

nemzetközi diplomáciai fejleményeknél határozottabban nyugat-párti a 

beszámoló hangvétele. 

 

A TV2 Tények inkább nyugatos attitűddel tálalja az Oroszországról szóló 

híreket, a tudósítások több mint felében inkább, vagy teljesen a nyugat – vagyis 

az USA, az EU illetve Ukrajna – álláspontja érvényesül, hét esetben kizárólag, 

további nyolc híradásban pedig mérsékelten a nyugati érvek jelennek meg, 

miközben hét beszámoló kiegyensúlyozott. Kevésbé egyértelmű a Putyin-

látogatás TV2-s megjelenítése. A vonatkozó riportok harmadában kizárólag vagy 

nagyobb mértékben az orosz fél álláspontja jelent meg, kettő a látogatás előtt, 

egy pedig azt követően.  

 

Amikor az Index cikket írt az Oroszországgal kapcsolatos ügyekről, akkor ezt a 

legtöbb esetben nagy terjedelemben tette és félreértethetetlenül Putyint 

kritizáló, elutasító hangnemben. Az összes cikk több mint harmada semlegesnek 

minősíthető, az enyhén orosz-ellenes és az erősen oroszellenes cikkek döntő 

többségben vannak. Elenyésző számban találtunk olyat, amely inkább vagy 

döntően/kizárólag az orosz álláspontot jelenítette meg az Index kritikus 

kommentár/megjegyzés nélkül, beszámoló formájában. Ugyanakkor a „frontról” 

írt cikkeknek a hangvétele teljesen más volt, mint a szerkesztőségben írt 

beszámolóké. Bár a nagypolitikai vélemények ismertetését többnyire mellőzték, 

a szerzők törekedtek arra, hogy a háború által sújtott területen élők véleményét 

elfogultság nélkül, empátiával írják le, akkor is, ha ezek a vélemények 

egyértelműen oroszpártiak voltak. 

 

Végezetül, a Blikk beszámolói vegyes hangvételűek. Az orosz-ukrán harcokról 

inkább kiegyensúlyozottan, értékmentesen, egyik oldal irányába sem 

egyértelműen elfogultan tájékoztat az újság. Az Orbán-Putyin 

sajtótájékoztatójáról szóló két cikke közül az egyikben kizárólag a kormánypárti 

/ orosz álláspont jelenik meg a nyugatéval szemben, a másik beszámolóban pedig 

inkább a nyugati kritikák a hangsúlyosak.  

 

 
 

 

 



 

12 

 

Tartalomjegyzék 
 

Vezetői összefoglaló .............................................................................................................. 2 

1. Bevezető .......................................................................................................................... 14 

2. Az RTL Klub Híradó (Esti kiadás) elemzése ........................................................... 16 

2.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek az RTL Klub Híradó 

című műsorában ................................................................................................................ 16 

2.2. Németországgal kapcsolatos hírek az RTL Klub Híradó című műsorában 18 

2.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek az RTL Klub Híradó című műsorában 20 

3. A TV2 Tények elemzése .............................................................................................. 22 

3.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a TV2 Tények című 

műsorában .......................................................................................................................... 22 

3.2. Németországgal kapcsolatos hírek a TV2 Tények című műsorában .......... 25 

3.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a TV2 Tények című műsorában ............ 27 

4. Az MTV1 Híradójának elemzése ............................................................................... 29 

4.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek az MTV1 Híradó 

című műsorában ................................................................................................................ 29 

4.2. Németországgal kapcsolatos hírek az MTV1 Híradó című műsorában ..... 33 

4.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek az MTV1 Híradó című műsorában ....... 35 

5. Az Index elemzése ........................................................................................................ 37 

5.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek az Indexen .............. 37 

5.2. Németországgal kapcsolatos hírek az Indexen ................................................ 40 

5.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek az Indexen ................................................. 41 

6. A Blikk elemzése ........................................................................................................... 44 

6.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a Blikkben .............. 44 



 

13 

 

6.2. Németországgal kapcsolatos hírek a Blikkben................................................ 46 

6.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a Blikkben ................................................. 48 

7. A Metropol elemzése .................................................................................................... 50 

7.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a Metropolban ....... 50 

7.2. Németországgal kapcsolatos hírek a Metropolban ......................................... 52 

7.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a Metropolban .......................................... 53 

8. A külpolitikai konfliktusok a vezető magyar médiumokban ............................. 55 

8.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a vezető magyar 

médiumokban ................................................................................................................... 55 

8.2. Németországgal kapcsolatos hírek a vezető magyar médiumokban .......... 58 

8.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a vezető magyar médiumokban ............ 61 

 

 



 

14 

 

1. Bevezető 

 
Az elmúlt évtizedekben a magyar politika napirendjére külpolitikai viták a 

legritkább esetben kerültek fel olyan kiemelt mértékben, hogy azok a magyar 

társadalom tömegei számára érdekessé váljanak. 2014 ősze óta mindez 

megváltozott. Az orosz-ukrán konfliktus kirobbanásával, az amerikai kitiltási 

botránnyal, Angela Merkel és Vlagyimir Putyin magyarországi látogatásával 

egyedülállóan intenzív időszakot élt át a magyar külpolitika, a nemzetközi 

témákkal foglalkozó magyar sajtó és ezek révén a magyar társadalom is.  

 

Amíg belpolitikai témák tekintetében a közéletet követő személyek jól tudják, 

hogy melyik sajtótermék milyen értékrendet képvisel, addig a sajtó külpolitikai 

irányultságáról kevés vizsgálat született. A Policy Solutions politikai elemző 

intézet a német Friedrich Ebert Alapítvánnyal közösen ezért úgy döntött, hogy 

felhasználva a 2014 ősze óta fellángoló kül- és ehhez kapcsolódó belpolitikai 

konfliktusokat, megvizsgálja, hogy Magyarország néhány vezető médiuma 

hogyan számol be a hazánkat is érintő nemzetközi eseményekről. Arra voltunk 

kíváncsiak, hogy az orosz-ukrán konfliktusban az orosz vagy a nyugati álláspont 

domináns-e az egyes sajtótermékekben; az amerikai nagykövetség versus 

NAV/Magyar Kormány vitában az amerikai vagy a magyar kormány 

érvrendszere került-e inkább bemutatásra; és végül a német-magyar diplomácia 

kapcsolatok bemutatása során hogyan tájékoztatta a közvéleményt a sajtó. 

 

A vizsgálatunk során három televíziós csatorna (RTL Klub, TV2, MTV1) esti 

híradóját, két napilapot (Blikk és Metropol) és egy internetes portált (Index.hu) 

vizsgáltunk. Választásunk elsősorban azért ezekre a médiumokra esett, mert 

ezek jutatnak el politikai híreket a legtöbb felnőtt magyar állampolgárhoz, így a 

legnagyobb befolyásuk lehet arra, hogyan is gondolkodik a magyar lakosság 

külpolitikai kérdésekben. Az elemzésünk két időintervallumot vizsgált: 2014 

novemberét és 2015 februárját. Az első a kitiltási botrány és az orosz-ukrán 

konfliktus miatt volt kiemelkedő, a második pedig a budapesti Merkel- és Putyin-

látogatás miatt.  

 

Fontos kiemelni, hogy az elemzésünk során azt vizsgáltuk, hogy a külpolitikai 

konfliktusokban a szembeálló felek álláspontjának milyen mértékben adnak teret 

az egyes sajtótermékek, mennyire csak az egyik vagy másik fél véleménye jelenik 

meg a híradásokban. Tehát nem volt és nem is lehetett a célunk valamiféle 

„igazságtevés”, annak megállapítása, hogy az „igazságot” vagy egy „torzított 

valóságot” mutat-e be az adott médium. Mi azt elemeztük, hogy valamelyik fél 

álláspontja túlsúlyban van-e, vagy esetleg kiegyenlített, semleges-e a híradás.  



 

15 

 

 

Ugyancsak fontosnak tartjuk kiemelni, hogy bemutatni, elemezni és nem pedig 

értékelni kívánjuk ezen médiumok munkáját. Nem kívánunk állást foglalni a 

tekintetben, hogy egy médiumnak be kell-e mutatni mindkét fél álláspontját, 

vagy elegendő annak a félnek az érveit kiemelnie, amelyikkel Magyarország egy 

szövetségesi rendszerben van. Ugyanígy nem kívánjuk azt sem eldönteni, hogy 

egy magyar médiumnak minden esetben a Magyar Kormány álláspontját kell-e 

védenie egy külföldi kormány álláspontjával szemben, vagy 

kiegyensúlyozottságra kell-e törekednie. A Policy Solutions elemző intézetnek 

értékrendjéből adódóan határozott véleménye van mindezekről, de ezen 

elemzés nem ennek bemutatására szolgál.  

 

A következőkben tehát először a televíziós híradók, majd az internetes portál, 

végül a napilapok elemzése következik. Mindegyik médiumnál először az 

Amerikai Egyesült Államok, utána Németország, végül Oroszország média-

megjelenéseit vizsgáltuk.  

 

Bízunk abban, hogy elemzésünkkel hozzájárulunk ahhoz, hogy politikai elemzők, 

újságírók, külpolitikai szakértők és a diplomáciai testületek tagjai pontos képet 

kapjanak arról, hogyan mutatják be a sajtó legfontosabb szereplői az utóbbi 

hónapok kiemelt nemzetközi eseményeit.    

 



 

16 

 

2. Az RTL Klub Híradó (Esti kiadás) elemzése 
 

 

2.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek az RTL 

Klub Híradó című műsorában 

 

 

Az amerikai kitiltási botrány egyértelműen november sztártémája volt az RTL 

Klub Híradójában. A Magyarország és az USA kapcsolata 13 alkalommal került be az 

RTL által tárgyalt témák közé, mindannyiszor a két ország közötti viszony legkritikusabb 

időszakában, 2014 novemberében. Fontos megemlíteni, hogy számos esetben nem is 

csak egy bejátszás erejéig foglalkoztak a kérdéssel, hanem több aspektusból 

körüljárták 2014 őszének egyik meghatározó politikai botrányát. Jó példa erre az a 

nap, amikor Vida Ildikó, a NAV elnöke beismerte, hogy a kitiltottak között szerepelt: ekkor 

5 hírben több mint tíz percen keresztül tárgyalta ezt a témát az RTL Híradó. Az 

aznapi történés mellett bejátszották André Goodfriend ügyvivő korábbi nyilatkozatát, 

melyben korrupt magyar kormányzati tisztviselőkről beszélt, de megszólaltatták Varga Mihály 

minisztert, több ellenzéki politikust, és külön blokkot szántak az ellentmondó kormányzati 

nyilatkozatoknak is.  

 

A kitiltási botránnyal kapcsolatos valamennyi riport hosszúnak számít, nem volt ritka, hogy 

bejátszásonként 3-4 percet is szánjanak az ügyre. A tájékoztatás irányultságáról 

elmondható, hogy nem volt olyan nap, amikor az Orbán-kormánynak kedvező 

kép rajzolódott volna ki az összeállításokból. A kormány szempontjából a legjobb 

forgatókönyvnek az számított, ha az RTL viszonylag semlegesen ismertette az ügy aktuális 

fejleményeit. Többségben voltak azok a riportok, amelyek a kormánynak 

kifejezetten kellemetlen fejleményeket, kapcsolódó eseményeket, ellenzéki 

véleményeket helyezték az előtérbe. Több alkalommal számolt be az RTL a kitiltási 

botrányhoz illeszkedő olyan eseményekről, mint Vida Ildikó megjelenése az amerikai 

nagykövetségen, a NAV vezetőjének lemondásáért tartott tüntetés, Vágó Gábor korábbi 

LMP-s politikus akciója a NAV ügyfélszolgálatán (ekkor arról érdeklődött, hogy “lemondott-e 

már Vida Ildikó?”), vagy az, amikor kiderült, hogy Vida Ildikó neve összefüggésbe hozható volt 

egy korábban törölt bt-vel („fantomcéggel”). 

 

Azokban az esetekben, amikor a kormány szereplői és a velük ellentétes 

állásponton lévők kiegyensúlyozott arányban szólaltak meg, jellemzően az 

ellenzéki álláspontot képviselőé volt a reagálás lehetősége. Ilyen volt többek között 

az, amikor a kormány fecninek titulálta az amerikai nagykövetség által átadott 

dokumentumot, vagy amikor Orbán Viktor tett arról nyilatkozatot, hogy az USA nyomás 



 

17 

 

alatt tartja Magyarországot – ezen esetekben ellenzéki politikusok véleményezhették a 

kormányzati álláspontot.  

 

Az RTL jellemzően kormánykritikus beszámolóiban rendszeresen ismételték a kitiltási 

botrány meghatározó pillanatait. Így többször bejátszották a Vida Ildikót a schwechati 

repülőtéren utolérő októberi RTL-riport képeit, de visszatérő jelleggel láthatták a nézők 

Goodfriend bejelentését a korrupt kormányzati tisztviselőkről és Vida Ildikó találkozását (és 

elhíresült tolmácskérését) Goodfrienddel az amerikai nagykövetség előtt. Érdemes továbbá 

kiemelni, hogy az RTL egy alkalommal, november végén exkluzív interjút is 

készített Goodfrienddel, amelyben az amerikai ügyvivő meglebegtette annak lehetőségét 

is, hogy a kitiltottak listája tovább bővülhet.   

 

Az amerikai-magyar kapcsolatok addig szerepeltek az RTL Híradójában – igaz addig kiemelt 

helyen és mennyiségben -, amíg az a magyar belpolitikai viták középpontjában volt. 

Februárban az olyan szintű hírek, mint Colleen Bell, új amerikai nagykövet első 

hetei, találkozói vagy Goodfriend távozása Magyarországról már nem érték el az 

RTL Híradójának ingerküszöbét.  

 

Összességében kijelenthető, hogy a kitiltási botrány az RTL kormánykritikus 

attitűdöt felvevő hírműsorának egyik zászlóshajótémája volt 2014. novemberben, 

még ha nem is az egyetlen. Annak ellenére, hogy sok időt töltött az RTL e téma 

feldolgozásával és folyamatos utánkövetésével, bőven maradt idő egyéb, számos esetben a 

fideszes képviselők vagyongyarapodásával kapcsolatos hírekre is.  

    

 



 

18 

 

 

2.2. Németországgal kapcsolatos hírek az RTL Klub Híradó című 

műsorában 

 

Az RTL-en az amerikai kitiltási botránynál vagy az orosz-magyar, orosz-ukrán fejleményeknél 

jóval kisebb felület jutott a magyar-német kapcsolatoknak. Novemberben és 

februárban összesen négy napon került be hír a témában a híradóba. Ebből egy 

alkalommal novemberben, három esetben a Merkel-látogatás körüli napokban tárgyalta a 

magyar-német viszonyt a legnézettebb kereskedelmi csatorna híradója. Annyiban hasonló 

volt a helyzet a magyar-amerikai kapcsolatok tárgyalásához, hogy nem volt olyan nap, 

amikor a kormány álláspontja érvényesült volna a német állásponttal szemben.  

 

Novemberben Orbán Viktor Die Weltnek adott interjúja került be a hírekbe, de 

kevésbé az interjú kapcsán, inkább az interjú megjelenésének körülményei okán. Már a hír 

felvezetésében az RTL úgy ágyazott meg a riportnak, hogy itthon „régóta nem sikerült a 

[miniszterelnök] közelébe jutni, a németeknek könnyebben ment”. Ezt követően bemutatták 

Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtósának panaszát, miszerint azért nem jelent meg az 

Orbán-interjú a Die Welt nyomtatott kiadásában, mert az „túl jól sikerült”. A három perces 

riport második felében az RTL Németországban élő magyar újságírókat szólaltat meg, akik 

azt hangsúlyozták, hogy a szerkesztőségre gyakorolt nyomásgyakorlás – Stoiber volt bajor 

miniszterelnök igyekezett közben járni a megjelenés érdekében – „Németországban nem 

szokás”, és azt a sajtószabadságra leselkedő veszélyként értékelték. 

 

A február 2-i Merkel-látogatás három napon keresztül adott témát az RTL 

Híradónak. Felvezetésként a német kancellár látogatása előtti napra időzített tüntetésről 

számoltak be, kiemelve, hogy a tüntetők Merkelnek akartak üzenni, Magyarország nem 

egyenlő az Orbán-kormánnyal. A riportban kormányzati szereplő egyáltalán nem 

szólalt meg, a tüntetők üzeneteire összpontosított a bejátszás. A Merkel-látogatás napján is 

hosszú hírben foglalkoztak a magyar-német viszonnyal, azzal indítva, hogy „több kérdésben 

sem értettek egyet”. Az RTL felhívta a figyelmet, hogy Merkel „látható meglepetéssel” 

fogadta Orbán mondatait az illiberális demokrácia mibenlétéről, amellyel „nem tud mit 

kezdeni”. A riport kiemelte az oroszokkal folytatott kapcsolatok intenzitásában meglévő 

véleménykülönbséget. Több ellenzéki politikus is értékelhette a látogatást – jellemzően a 

fagyos hangulatra és az illiberális demokrácia körüli polémiára fókuszálva -, továbbá az RTL 

azt is kiemelte, hogy a német kancellár az Andrássy Egyetemen is megismételte a magyar 

kormánynak megfogalmazott kritikáinak egy részét. A Merkel-látogatás esetében tehát 

azt láthattuk, hogy a hírműsor bemutatta a látogatás főbb tényeit, de saját és az 

ellenzéki képviselők interpretálásában annak az Orbán-kormányra egy meglehetősen 

kedvezőtlen mérlegét adta.  

 



 

19 

 

A látogatás másnapján szintén hosszan foglalkoztak a németországi sajtóvisszhangokkal. A fő 

üzenet itt az volt, hogy a „vártnál keményebben bírálta” Merkel Orbánt. Azon német 

vélemények kerültek be a műsorba, amelyek a látogatás illiberális demokráciával kapcsolatos 

aspektusát mutatták be, kiemelték a német kancellár azon célját, hogy megőrizze az orosz 

szankciók tekintetében az európai egységet. Megszólalt az összefoglalóban egy német újságíró 

is: ő azt emelte ki, hogy jól jellemzi a magyarországi sajtószabadság állapotát, hogy csak egy 

magyar újságíró kérdezhetett, és három német.  

 

Összességében a magyar-német kapcsolatok tálalására is igaz volt, ami az 

amerikai-magyar viszonyra. Az RTL-nél az Orbán-kormány ezekből nem tudott 

jól kijönni. Túlnyomó többségben voltak a kormánynak kellemetlen megállapítások, 

amelyeket helyenként német politikai szereplők, máskor magyar ellenzéki politikusok, német 

vagy Németországban élő újságírók, vagy esetleg az RTL saját felvezető vagy összekötő 

szövegei jelenítettek meg.  

  

 

 



 

20 

 

2.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek az RTL Klub Híradó című 

műsorában 

 

Az RTL teljesen egyértelmű nyugatos attitűddel dolgozta fel az Oroszországgal 

kapcsolatos híreket. A riportok az orosz hírek esetében is hosszúak voltak, rendre 

legalább 2-3 percesek, de a február 17-i Putyin-látogatás napján, majd azt követő napon is 

volt példa akár 4-5 perces riportra. Az orosz téma szempontjából csúcsidőszakban, február 

közepén többször is előfordult, hogy egy híradón belül 3-4 hírnek is orosz dimenziója legyen, 

és így összességében tíz percnél is nagyobb terjedelemben foglalkozzon kapcsolódó 

kérdésekkel, uralva az aznapi műsort.  A két hónap alatt 15 napon volt orosz témájú 

hír az RTL Híradóban, de az időbeli megoszlás jól mutatja, hogy mikor látták ennek a 

szerkesztők növekvő belpolitikai relevanciáját: novemberben 1, februárban 14 híradóban 

tárgyalták az orosz-magyar és az orosz-ukrán ügyeket. Három kivétellel a 

tudósításokban teljesen vagy mérsékelten a nyugat – vagyis az USA, az EU 

illetve Ukrajna – álláspontja érvényesül. Ez a három hír a nyugati és az orosz 

álláspontot egyenlő mértékben jeleníti meg, olyan riport nem született, amelyet a 

keleti nyitásos, vagy oroszbarát vélemények domináltak volna. 

 

2014 novemberében az akkor még életben lévő Déli Áramlat gázvezeték könnyebb 

magyarországi megépítését lehetővé tevő fideszes döntés érte el az ingerküszöböt. Ennek 

kapcsán MSZP-s politikus értelmezte a hírt, miszerint ez az uniós szabályok megkerülését 

jelentené. Az RTL bejátszotta Orbán elhíresült 2008-as beszédét, amelyben még merőben 

máshogy állt az oroszokkal való energiaügyi megállapodásokhoz („puccsot hajt végre a 

magyar nép ellen”), hangsúlyozva a miniszterelnök fordulatát. Az RTL kiemelte továbbá 

az egyre szorosabbra fonódó orosz-magyar kapcsolatot, és azt is, hogy az USA 

aggódik az orosz befolyás növekedése miatt.  

 

Míg a Merkel-látogatás esetében a véleménykülönbségeket emelte ki az RTL, addig a Putyin-

vizit kapcsán azt, hogy „teljes volt az összhang”. Visszatérő jelleggel, több alkalommal 

is készített az RTL összeállítást Orbán Oroszországgal kapcsolatos pálfordulásáról, 

emlékeztetve arra, hogy első miniszterelnöksége idején még hűvösebb volt a viszony, 

ellenzékben pedig az MSZP-t gyakran bírálták, ha közeledni akartak az oroszokhoz (lásd 

„Gazprom legvidámabb barakkja”). A Putyin-látogatásnál bemutatták Orbán fontosabb 

hozzászólásait a sajtótájékoztatóról, de az utána megszólaló számos ellenzéki politikus mind 

lesújtóan nyilatkozott az eseményről („Putyin látogatása csak Oroszországnak volt hasznos”). 

Megszólalt az egyik riportban egy szakértő is, aki szerint a magyar diplomácia érezte, hogy a 

látogatás kínos, míg Mécs Imre azt nyilatkozta az RTL-nek, hogy az orosz elnök látogatása és 

koszorúzása az 1956-os forradalom „meggyalázása” volt. A látogatás előtti napon hosszan 

beszámolt a csatorna a kormány keleti nyitás politikáját ellenző tüntetésről is. Az erről szóló 

riportban a felszólalók olyan beszédrészleteit vágták be, amelyek szerint „Orbán Putyin 

legjobb tanítványa”, vagy például „Paks az Orbán-rezsim szimbóluma”.  



 

21 

 

 

Gyakoriak voltak február során a paksi beruházás titkosítását ellenző vélemények is. Több 

híradóban is nyilatkozhattak ellenzéki képviselők arról, hogy a titkosítás a korrupció 

melegágyát jelentheti e beruházás esetében. Rendszeresen beszámolt továbbá az RTL az 

orosz-ukrán konfliktus aktuális állásáról. Itt az RTL-re is ugyanaz igaz, mint a TV2 

hírműsorára: a haditudósításoknál inkább jellemző a semleges, mindkét fél 

szemszögét bemutató tudósítás, míg a válság kezelésére tett nemzetközi 

diplomáciai fejleményeknél határozottabban nyugat-párti a beszámoló 

hangvétele. Ezekben a riportokban tényszerűen bemutatták az oroszok és a kelet-ukrajnai 

szakadárok álláspontját, de egy olyan hír sem volt, amelyben ezzel ne lett volna szembeállítva 

legalább ugyanolyan hangsúlyosan, de inkább erőteljesebben az ukrán vélemény, 

továbbá az európai és amerikai vezetők nyilatkozatai is.  



 

22 

 

3. A TV2 Tények elemzése 

 

 

3.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a TV2 

Tények című műsorában 
 

Magyar-amerikai vonatkozású hírek 16 alkalommal szerepeltek a TV2 Tények című 

műsorában 2014 novemberében és 2015 februárjában, vagyis átlagosan négynaponta 

született egy az USA és Magyarország kapcsolatát érintő riport. Összehasonlításul 

a német-magyar kapcsolatokkal mindössze 5, az orosz-magyar vonatkozású témákkal 

viszont összesen 27 bejátszás foglalkozott a kereskedelmi televízió esti hírműsorában 

ugyanebben az időszakban. Vagyis amerikai témájú hírek háromszor többször 

szerepeltek, mint német témájúak, de még így is közel feleannyiszor, mint orosz 

témájú. 

 

Az amerikai vonatkozású beszámolók döntően novemberben születtek, februárban 

mindössze 3 hírben szerepelt az Amerikai Egyesült Államok. A vonatkozó hírek időbeli 

dinamikáját magyarázza, hogy a TV2 döntően a tavaly novemberben kirobbant NAV-botrány 

kapcsán foglalkozott a magyar-amerikai kapcsolatokkal, amely februárra már elvesztette a 

média kiemelt érdeklődését. A 16 riportból 12 ezzel az üggyel foglalkozott, három további 

bejátszás az amerikai ügyvivő távozásáról, illetve az új amerikai nagykövet megválasztásával, 

illetve a magyar külügyminiszterrel folytatott tárgyalásával, egy pedig a február végi közös 

amerikai-magyar hadgyakorlattal. 

 

A Tényekre jellemző, hogy általában 2-4 perces időintervallumban számol be a 

híradójába kerülő hírekről, ezeket a hosszabb bejátszásokat egészíti ki néhány egy percnél 

rövidebb, jellemzően 25-40 másodperces rövidhír. Az USA-val foglalkozó riportok 

háromnegyede az előbbi (hosszabb) kategóriába tartozik (12 hír), emellett 4 esetben 

számoltak be erről a témáról röviden. A NAV körüli diplomáciai botrányról szóló 

bejátszások egy kivételével hosszúak, míg az egyéb amerikai vonatkozású riportok közül csak 

a közös hadgyakorlatról beszámoló volt hosszabb egy percnél, ami azt jelzi, hogy a kitiltási 

ügy mellett más amerikai ügyeket egyáltalán nem tartották kiemelten 

fontosnak, hiszen ezeknek nem csak a megjelenésszáma, hanem a megjelenési ideje is 

erősen limitált volt a vizsgált időszakban. 

 

A TV2 közszolgálati hírműsorának másik jellegzetessége, hogy a több mint egyórás műsoridő 

döntő többségét bulvár jellegű – jellemzően balesetekről, bűnügyekről tudósító – híradások 

töltik ki, míg a politikai-közéleti riportok száma ehhez képest elenyésző. A bel- és külpolitikai 

vonatkozású hírek emellett nem szerepelnek kiemelt helyen a műsorban, jellemzően 20-30 

percet kell várni az első ilyen beszámolóra, de az sem ritka, hogy csak a híradó 



 

23 

 

utolsó 10-20 percében kerüljenek sorra hazánk és a nagyvilág politikai 

eseményeiről szóló hírek. Nagyon ritka, hogy a vezető hírek között, a híradó elején 

politikai-közéleti hírek szerepeljenek, a magyar-amerikai reláció kapcsán is mindössze egy 

alkalommal – egy korrupcióellenes civil tüntetésről szóló beszámolót követően – 

szerepelt második hírként az amerikai botrány.  

 

Fontos megjegyezni, hogy a magyar kormány nemzetközi kapcsolatait érintő híradások 

többsége egyszerre belpolitikai kérdésként is megjelenik a TV2 híradójában. A 

kiegyensúlyozott tájékoztatás elvének törvényi kötelezettségét betartva a kormánnyal 

szemben helyzetükből adódóan igen kritikus ellenzéki pártok reakcióját is bemutatja a műsor 

a kormány és a külföldi kormány álláspontja mellett, így a vizsgált bejátszások többsége 

is háromosztatú. Sőt, inkább az a jellemző, hogy az amerikai fél álláspontja nem (csak) 

közvetlenül a nagykövetségen keresztül, hanem a baloldali ellenzéki pártok közvetítése révén 

jelenik meg az adásban. Ehhez természetesen hozzájárul, hogy az amerikai diplomatákat 

nehezebb volt, vagy egyáltalán nem sikerült megszólaltatniuk a műsor készítőinek – erre több 

alkalommal is utaltak a riportok végén. Ezt alátámasztja az a tény, hogy az amerikai-

magyar kapcsolatokról szóló 16 riport közül 11-ben az ellenzék képviselői is 

megjelennek, míg az amerikai fél álláspontja közvetlenül csak 7 esetben szerepel a 

bejátszásokban.  

 

A tájékoztatás irányultságáról elmondható, hogy a TV2-n nem volt egyetlen olyan 

amerikai-magyar vonatkozású hír sem a vizsgált időszakban, amelyben az 

Amerikai Egyesült Államok álláspontja lett volna kizárólagos, és csupán egy hír 

volt inkább Amerika-párti.  Hét esetben semleges volt a tudósítás, de ugyanennyi 

esetben húzott inkább a kormány felé az összkép. Az sem jellemző ugyanakkor, hogy 

kizárólagosan a magyar adminisztráció érvei jelenjenek meg: csak egy rövidhír volt ilyen. 

Összességében tehát inkább a kormánypárt álláspontja volt a meghatározóbb az 

amerikai-magyar relációt illetően. 

 

A kormányzati túlsúly az álláspontok megjelenítésének minőségében is 

megnyilvánul. Jellemző, hogy a kormányzatot, vagy a kormánypárt képviselőit szinte minden 

alkalommal szó szerint idézi, vagy magukat a politikusokat beszélteti, kérdezi a riporter, 

addig az amerikai fél érveit ilyen formában mindössze két alkalommal mutatják be. 

Ezek közül az egyikben az amerikai-magyar közös hadgyakorlat kapcsán Colleen Bell 

nagykövetet szólaltatják meg, egy másik alkalommal pedig Goodfriend ügyvivő nyilatkozik 

röviden a kitiltási ügyről. Jellemzőbb, hogy a másik oldal álláspontját közvetve, az 

ellenzéki pártok megszólalásain keresztül, illetve ritkábban a nagykövetség által kiadott 

közlemény, dokumentum, vagy André Goodfriend Twitter-bejegyzései révén juttatja el a 

nézőkhöz, pár alkalommal pedig az ügyvivő korábbi nyilatkozatát játsszák be az aktuális hír 

kapcsán. A legtöbbször Amerika-párti hangot megütő ellenzéki politikusokat ezzel szemben 



 

24 

 

jellemzően szó szerint idézi a műsor, de figyelemre méltó az a szerkesztési elv, amely az 

utolsó megszólalás lehetőségét gyakran a kormánynak adja. 

 

A Tények szinte minden alkalommal szó szerint közli a legmarkánsabb kormányzati, 

illetve ellenzéki kijelentéseket. Így például Harrach Péterét, aki szerint a kitiltási ügy 

„Magyarország szuverenitásának védelméről szól”, vagy Németh Szilárdot, aki szerint „André 

Goodfriend is Gyurcsány Ferenc kottájából játszik”, egy másik alkalommal pedig „politikai 

nyomásgyakorlásról” beszél az amerikaiak részéről. Az ellenzék ellenkező irányú erős 

kritikáit is közlik, így például a DK álláspontját, akik „sértő, sőt, bunkó eljárásnak” minősítik a 

kormány ügyben tanúsított magatartását. Hasonlóan éles, közvetlenül az amerikaiaktól 

érkező kritikának ugyanakkor csak egy alkalommal ad helyet a hírműsor, amikor szintén a 

kitiltási ügyről szóló egyik riportjának végén az amerikai ENSZ-nagykövet Magyarországot 

bíráló beszédét idézi. Ebben a Jobbik előretörése és az antiszemitizmus, valamint a civil 

társadalom elleni támadások és a médiaszabadság miatt bírálja hazánkat, ám ezt is egy olyan 

riport végén, amelyben a NAV-közleménye, a Fidesz-frakció, valamint a nemzetbiztonsági 

bizottság fideszes alelnökének nyilatkozata is szerepel.  

 

Összegzésként megállapítható, hogy a TV2 esti hírműsorában rendszeresen 

beszámolt az amerikai-magyar kapcsolatok alakulásáról, ennek meghatározó részét 

képezték a NAV-botrányról szóló híradások. A riportok egyértelműen a kormányzati 

álláspontot közvetítik elsősorban, ugyanakkor az esetek döntő többségében 

megjelenik az amerikai álláspont is, ám gyakran csak közvetve, az ellenzéki pártok 

kormánykritikájának részeként. Ennek elsősorban az az oka, hogy a csatorna műsora a 

kitiltási ügy kapcsán is elsősorban annak belpolitikai vonatkozásra fókuszál, és a 

kiegyensúlyozottság kritériumának betartására törekszik, amikor a kormányzati érvekkel a 

vele szemben kritikus ellenzéki pártok reakcióit állítja szembe. Ezzel együtt végig nagyobb 

hangsúlyt kapnak a magyar kormány érvei, még ha az iménti okból adódóan a 

szélsőségesen egyoldalú kormánypárti tájékoztatás nem jellemző a Tényekre.  

 

 



 

25 

 

3.2. Németországgal kapcsolatos hírek a TV2 Tények című 

műsorában 

 

Németország egyáltalán nem szerepelt kiemelt helyen a Tények riportjai között. A magyar-

német diplomáciai kapcsolatokat összesen mindössze 5 hír képviselte a TV2 esti 

híradójában a vizsgált két hónap során, ez pedig háromszor kevesebb, mint az amerikai-

magyar kérdésekkel, és csupán ötödannyi, mint az orosz-magyar kapcsolattal foglalkozó hírek 

száma. Mindez nem meglepő, hiszen egyrészt a csatorna híradójára leginkább bűnügyi és 

bulvárhírek túlsúlya jellemző, másrészt pedig Angela Merkel kancellár magyarországi 

látogatását leszámítva nem volt olyan horderejű esemény, mint amilyen az amerikai-

magyar kapcsolatok médiamegjelenését hosszú időn keresztül tematizáló NAV-botrány, vagy 

Oroszország esetében az orosz-ukrán konfliktus.  

 

Novemberben két, februárban három alkalommal szerepelt magyar-német vonatkozású 

riport a kereskedelmi csatorna esti hírműsorában. A német kancellár budapesti 

látogatásáról három bejátszás született november legvégén, illetve február elején, 

emellett Szijjártó Péter novemberi németországi tárgyalása, valamint Merkel bevándorlásról 

tett nyilatkozata szerepelt a TV2 híradójában. Emellett november 9-én a berlini fal 

leomlásának évfordulóján szerepelt egy hosszabb német témájú riport a 

Tényekben, a bejátszás ugyanakkor nem érintette a magyar-német diplomáciai kapcsolatokat.  

 

Nem csak a Németországról szóló híradások elenyészően alacsony száma a szembetűnő, 

hanem a riportok időtartama is. A Tények híreinek többsége 2-4 perces összeállításokból áll, 

amit néhány fél perc körüli rövidhír egészít ki. A jelen elemzésben vizsgált három terület 

híreinek többsége is ilyen hosszabb, többperces beszámoló. A német vonatkozású hírek 

között ezzel szemben sokkal nagyobb a félperces rövidhírek aránya: a magyar és a 

német külügyminiszter németországi találkozója, Angela Merkel tervezett magyarországi 

látogatása, valamint a kancellárasszony bevándorlásról tett kijelentései is ilyen limitált 

formában kaptak csak helyet a műsorban. Hosszabban csak egyetlen alkalommal, a 

német kancellár magyarországi látogatásának napján szerepelt a magyar-német 

viszony a Tényekben, igaz, akkor rögtön két riportban. Bár a német témájú hírek nem 

voltak jellemzőek a vizsgált időszakban, a Merkel-látogatásnak sikerült áttörnie a Tények 

ingerküszöbét: a diplomáciai út azon kevés politikai hír közé tartozott a vizsgált időszakban, 

amelyről a TV2 híradója vezető hírként, az első helyen számolt be.   

 

Az alacsony elemszám miatt messzemenő következtetést nem vonhatunk le a Tények 

magyar-német viszonyok bemutatása során tanúsított magatartásáról, attitűdjéről. A 

hírelemzések alapján ugyanakkor elmondható, hogy az összkép kedvező a német oldalnak, 

mivel mind az öt hírben megjelennek a nyugati állam érvei: három beszámolóban 

a német álláspont érvényesül, míg további kettő riportban mindkét fél 

álláspontja szerepel. Bár a Szijjártó-Steinmeier külügyminiszteri találkozóról szóló 30 



 

26 

 

másodperces bejátszásban csak a magyar politikus szavait idézik – amely szerint Németország 

hazánk stratégiai partnere, valamint, hogy az ukrán helyzet rendezésében az európai 

értékekhez mindvégig lojális Magyarország –, ezek egyértelműen a német fél álláspontját 

tükrözik.  

 

A Merkel-látogatás november végi bejelentéséről szóló rövidhírben szintén a németek 

álláspontját jelenítik meg, amikor a riporter a találkozó időzítése kapcsán az Oroszország 

elleni szankciók márciusi EU-s tárgyalását említi. A februári csúcsdiplomáciai 

találkozóról szóló két riport egyike kiegyensúlyozottan számol be a magyar és a német 

vezető tárgyalásáról, és az illiberális demokrácia körül kialakult vitájukat is érinti, 

mindkét szereplő állásfoglalását idézve. A látogatásról szóló második riportban ezzel 

szemben már csak a kancellár szerepel, az Andrássy Egyetemen mondott beszédét, valamint 

a zsidó vezetőknél tett látogatását részletezve, kiemelve az orosz-ukrán helyzetről alkotott 

álláspontját, amelyben Oroszországot bírálta és az ukrán önrendelkezés visszaállítását 

sürgette, illetve általános érvénnyel foglalt állást a független média és a civil társadalom 

védelme mellett.  

 

Az utolsó, ötödik híradásban az európai bevándorlásról röviden idézi a német kancellárt, aki 

igazságos tehermegosztást szeretne az uniós tagállamok között, majd ezt követően a magyar 

miniszterelnök ezzel ellentétes álláspontját ismerteti, amely szerint menekülttáborrá válik 

Magyarország, ha nem szigorítják a bevándorlás feltételeit. 

 

Összességében elmondható, hogy a német vonatkozású hírek csak kivételesen szerepeltek a 

TV2 híradójában, az Orbán-Merkel találkozó kivételével csak rövidhírként. Előbbi eseményt 

ugyanakkor saját mércéje szerint – ha csak egyetlen nap erejéig is – kiemelten kezelte a 

csatorna azáltal, hogy a Tények legelején, az első és második hírként szerepeltek ezek a 

tudósítások. A megjelenések alacsony számát ellensúlyozza, hogy az összes vonatkozó 

híradásban kifejezésre juttatták a német kormány érveit, ezért azt mondhatjuk, hogy a 

német hírek reprezentációja mennyiségileg (német szempontból) kedvezőtlen, 

tartalmilag viszont a német álláspontot előnyben részesítő. 



 

27 

 

 

3.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a TV2 Tények című 

műsorában 
 

A három vizsgált téma közül az Oroszországgal kapcsolatos politikai hírek 

szerepeltek a legtöbbször, 27 alkalommal a Tényekben, azaz átlagban csaknem minden 

második napra jutott egy ilyen témájú riport a csatorna hírműsorában. A hírek tényleges 

időbeli eloszlása azonban egyáltalán nem ilyen egyenletes, a két vizsgált hónap 

médiamegjelenései szélsőségesen különböznek, mert tavaly novemberben mindössze három 

alkalommal jelent meg ilyen híradás, addig februárban 24 alkalommal, vagyis szinte 

minden nap szerepelt orosz témájú releváns hír a TV2 híradójában.  

 

A témák közül leginkább az orosz-ukrán konfliktus érdekelte a csatornát, a hírek 

több mint fele (16) született ezzel kapcsolatban, de kifejezetten sok hír – szám szerint 

kilenc – született az Orbán-Putyin találkozóról is. A bejátszások döntő többsége 

hosszabb beszámoló, és a 27-ből mindössze hat rövidhír, vagyis megállapítható, hogy az 

Oroszországgal foglalkozó híradások nem csak számszerűen, hanem 

hosszúságuk szempontjából is kiemelt figyelmet kaptak a Tényekben.  

 

Az Oroszországgal kapcsolatos beszámolókra ugyanakkor még inkább jellemző, hogy csak a 

híradó utolsó harmadában kerülnek sorra az ide tartozó riportok: a 27 megjelenésből 15 a 

hetvenperces esti híradó utolsó húsz percében kapott csak helyet, ezek jellemzően az orosz-

ukrán háborút érintő bejátszások, melyek a rövid külpolitikai blokkban szerepelnek. Vlagyimir 

Putyin budapesti látogatását ezzel szemben kiemelt helyen szerepeltette a médium, a 

november 17-i esti adásban vezető hírként, a híradó legelején tudósított az orosz elnök és a 

magyar miniszterelnök találkozójáról. Ennek részeként négy riportban és ezáltal összesen 

több mint 10 percen keresztül foglalkoztak a diplomáciai eseménnyel, tehát az Orbán-

Putyin találkozó egyértelműen uralta az aznapi hírműsort.  

 

A TV2 híradója inkább nyugatos attitűddel tálalja az Oroszországról szóló híreket, a 

tudósítások több mint felében inkább, vagy teljesen a nyugat – vagyis az USA, az EU 

illetve Ukrajna – álláspontja érvényesül, hét esetben kizárólag, további nyolc híradásban 

pedig mérsékelten a nyugati érvek jelennek meg, miközben hét beszámoló kiegyensúlyozott. 

Mindössze öt esetben érzékelhető Oroszországgal megértőbb beállítottság a 

hírek bemutatásakor, de ezek közül is csak kettő közvetíti kizárólag az orosz 

álláspontot.  

 

Az ukrán-orosz katonai konfliktus fejleményeit végig figyelemmel kísérte a TV2 

műsora, és döntően nyugatos attitűddel vagy kiegyensúlyozottan tájékoztatott 

ezekről. A haditudósításoknál inkább jellemző a semleges, mindkét fél szemszögét bemutató 

tudósítás, míg a válság kezelésére tett nemzetközi diplomáciai fejleményeknél 



 

28 

 

határozottabban nyugat-párti a beszámoló hangvétele. Mindössze egy híradásban érezhető az 

orosz álláspont túlsúlya, miközben több alkalommal is igen határozott, Oroszország-

kritikákat is megjelenít, melyek az ukrán kormány és katonai vezetők mellett az uniós 

vezetőktől és az USA-tól érkeznek. A legélesebb nyugati álláspontot az amerikai 

alelnök és a külügyminiszter szavai jelentik, mindkét politikust idézi a hírműsor. Joe 

Biden szerint „Nem szabad hagyni, hogy Oroszország átrajzolja Európa térképét”, míg John 

Kerry „orosz agresszióról” beszélt a TV2 összeállításaiban.  

 

Kevésbé egyértelmű a Putyin-látogatás TV2-s reprezentációja. A 9 vonatkozó 

riport közül háromban kizárólag vagy nagyobb mértékben az orosz fél álláspontja 

jelent meg, kettő a látogatás előtt, egy pedig azt követően. Ezekben az energetikai 

kérdések fontosságát hangsúlyozzák a találkozó kapcsán, elsősorban az orosz 

gázszállításról szóló megállapodást kiemelve. A találkozó napján megjelenő négy 

híradásból álló Putyin-blokk már inkább nyugatos, ugyanis a tárgyalás főbb témáit 

rögzítő semleges rövidhír mellett három, összességében inkább orosz-kritikus bejátszás 

szerepel, melyek az orosz vezető érkezése ellen tiltakozó Femen-tüntetőt, a civilek 

tüntetését, valamint Putyin nemzetközi elszigetelődését emelik ki. A látogatás 

másnapján egy semleges és egy mérsékelten az orosz álláspontot tükröző riport szerepel a 

TV2 híradójában, míg végül Orbán varsói útja kapcsán ismét egy nyugat-barát hangvételű 

szerepelt a Tények műsorán. Összességében nem állapítható meg határozott irányválasztás 

az orosz-magyar csúcsdiplomáciai találkozó tekintetében, a különböző híradások vegyes 

képet mutatnak, annyi talán megállapítható, hogy a találkozó gazdasági vonatkozásait 

tekintve inkább orosz, a külpolitikát, demokráciát érintő dimenzióban nyugat-

barát irányultság tapasztalható.  

 

Az Oroszországgal foglalkozó TV2-s híradásokat a bejátszások – másik két vizsgált országhoz 

képest – kiemelkedően magas száma és az átlagosnál is hosszabb időtartam jellemzi, ami 

alapján kijelenthető, hogy a zömében bulvár- és bűnügyi hírekkel foglalkozó Tények 

híradásaiban nagy figyelmet szentelt az orosz-magyar kapcsolatokat érintő híreknek. Az 

összkép enyhe nyugati értékkötelezettséget mutat, ám a két meghatározó 

napirendi téma, az ukrán konfliktus és a Putyin-látogatás bemutatása eltérő. Míg 

az orosz-ukrán háborúról szóló híradásokban határozottan érezhető a nyugati 

álláspont, addig az Orbán-Putyin találkozóról szóló riportok sokkal ambivalensebb 

megközelítésről tanúskodnak. 



 

29 

 

4. Az MTV1 Híradójának elemzése 

 

 

4.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek az MTV1 

Híradó című műsorában 
 

A vizsgált időszakban, 2014 novemberében és 2015 februárjában az MTV1 Híradó 27 

riportban foglalkozott az amerikai-magyar kapcsolatokkal, azaz átlagosan 

minden második napra jutott egy ilyen vonatkozású beszámoló. A három vizsgált 

diplomáciai téma közül az USA-ról szóló hírek kapták a legkevesebb önálló hírt, 

mivel Németországról 32, az orosz/ukrán-magyar kapcsolatokról pedig összesen 

41 riport született, ám a közszolgálati csatorna több más vizsgált médiumtól eltérően 

ezzel együtt is nagyjából azonos súllyal kezelte a három témát. A relatíve magas elemszám 

annak is köszönhető, hogy az MTV1 híradója a kereskedelmi csatornák által előnyben 

részesített bulvártémák helyett döntően a közéleti-politikai vonatkozású hírekre koncentrál, 

ezeknek biztosít nagyobb felületet, így annak ellenére szerepel több ilyen témájú hír a 

közmédia műsorában, hogy az RTL Klub és a TV2 híradójának hossza másfélszerese, illetve 

duplája az MTV1 Híradónak. 

 

A hírek időbeli megoszlása meglehetősen kiegyensúlyozatlan: az Amerikai Egyesült Államok 

és Magyarország kapcsolatát érintő hírek háromnegyede még tavaly novemberben 

született (21 tudósítás), idén februárban már csak hat esetben számolt be erről a témáról a 

közszolgálati csatorna esti híradója, azaz egyértelműen kijelenthető, hogy 2014 

novemberében élvezett kiemelt figyelmet ez a téma az MTV1 műsorában, februárban viszont 

már csak elvétve, és akkor is kivétel nélkül rövidhírként foglalkoztak az USA-val.  

 

Novemberben az amerikai kitiltási ügy határozta meg az USA-t érintő híreket, a 21 riportból 

19-ben ez volt a téma, emellett Kertész Imre interjúja körüli botrány, valamint az Amerikai 

Kereskedelmi Kamara és a General Electric magyarországi jelenlétének 25. évfordulója 

szerepelt egy-egy alkalommal a hírműsorban. Februárban mindössze egy alkalommal, és 

akkor is csak közvetve, az amerikai ideiglenes ügyvivő távozása kapcsán jelent meg a NAV-

botrány a Híradóban, emellett az új washingtoni magyar nagykövet, valamint az új amerikai 

nagykövettel kapcsolatos hírek kerültek napirendre.  

 

Az amerikai-magyar diplomáciai kérdésekkel foglalkozó bejátszások között egyenlő 

arányban találunk egy percnél nem hosszabb rövidhíreket (13) és hosszabb, 2-5 

perces riportokat. A kitiltási-üggyel foglalkozó hírekről ugyanakkor jellemzően hosszan 

számolt be a közszolgálati csatorna, a 20 riport közül 14 volt hosszabb, és csak 6 rövidhír. 

Ennél is beszédesebb adat, hogy a nem a NAV-botrányt érintő beszámolók – hét ilyen 

híradás volt a vizsgált időszakban – kivétel nélkül csak egy percnél is rövidebb bejátszásokban 



 

30 

 

kerültek a Híradóba. Ezek alapján elmondható, hogy az USA és Magyarország 

diplomáciai kapcsolatával foglalkozó híreket a bejátszások számát és azok 

hosszát tekintve is a kitiltási ügy dominálta még úgy is, hogy februárra ez a 

diplomáciai kérdés lényegében elvesztette a csatorna érdeklődését. 

 

Bár az amerikai vonatkozású hírek csak elvétve, összesen három alkalommal – kétszer a 

NAV-üggyel, egyszer az Amerikai Kereskedelmi Kamara ünnepségével – szerepeltek a 

Híradó elején, a vezető hírek között, de az ide tartozó riportok többsége mégis a műsor első 

felében kapott helyet, és mindössze 10 híradás szerepelt a 35-40 perces műsor második 

felében. 

 

Az amerikai-magyar kapcsolatokat bemutató híradásokat erőteljes kormánypárti attitűd 

jellemzi, és különösen igaz ez az adóhivatalt érintő kitiltási ügyre, amelyhez markáns USA-

kritika is párosul. A 27 vizsgált riport kétharmada, szám szerint 19 riport a 

kormánypárt álláspontját juttatja kifejezésre, a többségükben ráadásul kizárólag a 

magyar kormány nézőpontja érvényesül. Öt esetben találunk semleges, illetve 

kiegyensúlyozott híradást, és ezek mellett csak elvétve született olyan beszámoló, melyben az 

amerikai fél álláspontja a meghatározó.  

 

A kitiltási ügyről szóló riportok között mindössze kettőt találunk, amely 

semleges, illetve mindkét oldal érveit bemutatja: ezekben is leginkább csak az 

ellenzéki pártok állásfoglalása miatt nem érvényesül egyértelműen a kormány kommunikációs 

üzenete. Az első alkalommal az LMP vezetője szólítja fel mind a magyar, mind az 

amerikai kormány képviselőit az ügy tisztázására, egy másik bejátszásban pedig a 

magyar pártok, az MSZP, az LMP, a Jobbik, az Együtt és a Fidesz képviselőinek az ügy 

fejleményeire adott reakciója hangzik el. Ezt a két esetet leszámítva azonban rendkívül 

erősen kormánypárti (és az amerikai álláspontot elutasító) az MTV1 híradójának ügyről 

készített tudósítása.  

 

Ezt egyfelől a kormány-párti megszólalások aránytalanul nagyarányú közlése 

jellemzi az amerikai diplomatákkal szemben: a kormány, a Fidesz-KDNP és a NAV 

képviselői mellett még a CÖF kritikáiról és az ügyben tett feljelentéséről is külön hírben 

számol be, hosszan és szó szerint idézve, megszólaltatva ezt az oldalt. Ezzel szemben az 

USA képviselői a legritkább esetben kapnak megszólalási lehetőséget, és akkor is 

inkább közvetett formában, közleményük vagy Goodfriend ügyvivő Twitter-üzenetén 

keresztül jelenik meg a másik fél álláspontja, habár igaz, hogy az Amerikai Nagykövetség 

hivatalosan valóban ritkán szólalt meg az ügyben. Ennek következtében szinte 

akadálytalanul jut el a Híradó nézőihez a magyar kormány üzenete, amely következetesen a 

konkrétumok hiányát kéri számon az ügyet kirobbantó amerikaiaktól.  

 



 

31 

 

Az MTV1 Híradó emellett az amerikai ügyvivő személyének hiteltelenítésével, 

valamint egy a kormány megdöntésére irányuló elmélettel igyekszik megerősíteni az 

Orbán-kormány álláspontját. Utóbbi keretében Petr Hajek volt cseh elnöki szóvivő 

interjújára hivatkozva azt sugallják, hogy az amerikaiak hasonló eszközökkel akarják 

kikényszeríteni az Orbán-kormány bukását, mint amit Petr Necassal szemben alkalmaztak 

szerinte, és amelynek lényege, hogy korrupciós botrányok kirobbantásával társadalmi 

feszültségeket keltve puccsal távolítják el a kormányt. Az erről szóló riport négy 

egymást követő napon is megjelent az MTV1 híradójában 2014. november 

közepén.  

 

Ezzel párhuzamosan André Goodfriend szakmai hitelességét is igyekeznek 

megkérdőjelezni: több bejátszásban is a baloldallal hozzák összefüggésbe, kiemelve, 

hogy részt vett több ellenzéki tüntetésen. Egy másik alkalommal azt hangsúlyozzák vele 

kapcsolatban, hogy korábban annál a washingtoni irodánál dolgozott, ahol kidolgozhatták 

azokat a technikákat, amelyekkel befolyásolni lehet a posztszovjet térség belpolitikai 

történéseit. Távozása kapcsán pedig azt emelik ki, hogy rágalmazás gyanúja miatt korábban 

vádat emelt ellene az ügyészség.  

 

Az imént bemutatott két eszköz alkalmazása miatt az MTV1 Híradóban sokkal 

erőteljesebben érződik az egyoldalú kormánypárti tájékoztatás, mely teljesen más 

minőségben jelenik meg, mint bármelyik más médiumnál. Nem csupán arról van itt szó, hogy 

a kormánypárt képviselőinek nagyobb teret hagynak saját álláspontjuk artikulálására, hanem 

maga a hírműsor is egy a kormány érdekeivel egybevágó, azzal párhuzamos, de 

önálló értelmezési keretet, narratívát kínál fel a nézőknek a kitiltási botrányról.  

 

A kitiltási ügy mellett csak elvétve szerepelt más, az amerikai-magyar 

kapcsolatokat érintő hír az MTV1 műsorában, ezek hangvétele azonban – a NAV-üggyel 

ellentétben – egyáltalán nem Amerika-ellenes, sőt inkább a két ország partnerségét 

hangsúlyozzák, ugyanakkor ezek többsége februárban, vagyis a kitiltási botrány 

lecsendesülése után született. Ilyen az egymás országaiban való munkavállalást segítő 

egyezmény aláírásáról, az amerikai cégek magyarországi befektetéseiben rejlő lehetőségekről, 

egy közös hadgyakorlatról, valamint az új washingtoni magyar nagykövet amerikai elnökkel 

való találkozójáról beszámoló rövidhírek.  

 

Összegzésül kijelenthető, hogy az USA és Magyarország kapcsolatáról szóló híreket a NAV-

ügy dominálta, az erről szóló hírek pedig novemberben jelentek meg kiemelten Híradóban, 

így februárban már csak elvétve szerepelt az amerikai-magyar viszony a műsorban. A 

kitiltási botrány kapcsán egyértelműen a magyar kormány álláspontját közvetíti 

a közmédia, a többi vizsgált médiumtól eltérően saját narratívát is építve a 

tájékoztatáshoz. Az Amerika-ellenes attitűd ugyanakkor a kevés számú egyéb, 



 

32 

 

főként gazdasági témájú hírben nem köszön vissza, ezekben partnerként jelenik 

meg az Amerikai Egyesült Államok.  



 

33 

 

4.2. Németországgal kapcsolatos hírek az MTV1 Híradó című 

műsorában 

 

Az MTV1 Híradója kiemelt figyelmet szentelt Németországnak, hiszen 

novemberben 11 napon is foglalkozott az azzal  kapcsolatos hírekkel, ami megfelel 

például az Oroszországgal, illetve az ukrán-orosz konfliktussal kapcsolatos vonatkozó 

adatnak, miközben az utóbbi egy szomszédos országban folyó háborút is érintett. Egyúttal 

azonban ki kell emelni, hogy a Németországot érintő hírek rendszerint rövidek 

voltak. Nyolc hír egyperces terjedelmen belül maradt és csak kettő lépte át a három percet, 

ami nagyobb lélegzetvételű riportnak nevezhető.  

 

Február elején, a Merkel látogatáshoz kapcsolódóan értelemszerűen jelentősen nőtt a 

híradás intenzitása, február 1. és február 5. között minden nap szerepelt 

Németország a Híradóban, méghozzá minden nap jelentős, legalább 3 perces 

terjedelemben. Érdekesség azonban, hogy február 5. után lényegében eltűnt 

Németország a Híradóból, három hírben jelent csak meg ezután, mindhárom alkalommal 

a kormány által új, hangsúlyos területként kezelt menekültügy kapcsán. A kormány 

kommunikációs irányvonalával összhangban ezek a hírek azt hangsúlyozták, hogy a németek 

igazságtalannak érzik az egyre súlyosbodó menekülthullám eloszlását.  

 

A Híradó Németországgal kapcsolatos tudósításainak intenzitásában leginkább a kormány 

erőfeszítése jelenik meg, hogy a nyugati partnerekkel megromlott viszonyt, különösen 

Németország tekintetében jelentősen javítsa. Elmondható, hogy a kormány diplomáciai 

offenzíváját, illetve az azzal kapcsolatos eseményeket az MTV1 nagyobb 

figyelemmel kísérte, mint a többi médium. Novemberben például megjelent Helmut 

Kohl volt kancellár dicsérő nyilatkozata Orbánról, aki szerint a magyar miniszterelnök "nagy 

európai, európéer, európaiként gondolkodik és cselekszik", valamint pár nappal később a 

Kohl kancellár újonnan megjelent könyvéről adott hírben is megjelenik Orbán. Több napon 

is hír lett egy, a jobboldali német Die Welt újság által készített interjúból, 

amelyben a lap Orbánt és a bajor miniszterelnököt, Horst Seehofert közösen 

kérdezte. Az elején pozitív hangvételű, rövid híradás akkor fajult pár nappal később 

botránnyá (legalábbis a Híradó tudósításában), amikor kiderült, hogy a Welt az interjút csak 

az online felületén adja le, a nyomtatott változatban nem fog megjelenni. Ez már nem egy 

egyperces rövidhír volt, hanem két napon keresztül 3,5 illetve 4 perces terjedelmes 

beszámolóvá vált, amelyből kiderült, hogy a Weltet kiadó Axel Springer  elnöke 

a Bilderberg csoport tagja és feltehetően egy nemzetközi, a magyar kormány 

ellen irányuló nyomásnak engedve nem jelenhetett meg nyomtatásban az online 

elérhető interjú (említette a Híradó azonban a Springer csoport közleményét is, miszerint 

a téma nem szerepelt a hét legjobb történetei között). Egyúttal ez a két, november közepi 

riport volt az egyedüli olyan hír a vizsgált időszakban, ami negatív képest fest 

Németországról, pontosabban az ottani közélet egyik szereplőjéről.   



 

34 

 

 

A fentieken túl híradásba került még Szijjártó külügyminiszter látogatása Berlinben, német 

politikusok kitűntetése a magyar kormány által, Edmund Stoiber volt bajor miniszterelnök 

dicsérete Orbán Viktornak, meg egyéb olyan hírek, amelyek a két ország közötti jó 

kapcsolatokra mutattak rá.    

   

A Merkel látogatás során a tekintetben kiegyensúlyozott volt a Híradó, hogy a német fél 

véleményének jelentős teret biztosítottak, de ez az "illiberális" demokrácia rövid érintésétől 

eltekintve inkább pozitív volt a kormányra nézve, mint kritikus. Bár megjelent, de 

meglehetősen röptében ismertette a Híradó ezzel szemben az ellenzék kritikáját a magyar 

külpolitikával kapcsolatban, és a Merkel látogatás idejére időzített tüntetésről, amit a 

hatóságok megkíséreltek megakadályozni, nem is esett szó.  

 

Külön ki kell emelni, hogy a Híradó hangsúlyosan foglalkozott Angela Merkel 

szerepével az ukrán-orosz konfliktus kezelésében, méltatva a kancellár 

törekvéseit a békés megoldások megtalálására, amit a Híradó egyúttal a magyar 

elképzeléseknek megfelelő politikaként azonosított, figyelmen kívül hagyva a jelentős 

különbségeket Berlin és Budapest között Putyin megítélését illetően. Ezt a békét 

szorgalmazó szerepet szembeállították az amerikai állásponttal, amely a Híradó 

sugallata szerint inkább kiélezni szeretné a konfliktust.  

 

Összességében megállapítható, hogy a Híradó pozitív fényben ábrázolta 

Németországot. A tudósítások azonban konkrétan inkább olyan eseményekre és 

nyilatkozatokra vonatkoztak, amelyek a magyar politikát, vagy annak 

irányvonalát (pl. menekültügy) pozitív fényben tüntetik fel, Németországgal 

önmagában kevéssé foglalkoztak.   

 



 

35 

 

4.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek az MTV1 Híradó című 

műsorában 

 

Az MTV1 híradója az Oroszországról, illetve az ukrán-orosz konfliktusról igen 

változó képet mutatott ebben az időszakban, mind a tudósítás intenzitásában, 

mind annak irányultságában. Indulóban kiemelkedően érdekes, hogy az MTV1 

viszonylag keveset foglalkozott Oroszországgal, illetve az ukrán konfliktussal, míg 

például Németországgal fajlagosan jóval többet, mint bármely másik médium. Az általunk 

vizsgált többi híradóval, illetve újsággal összehasonlítva feltűnően szokatlan, hogy 

nagyjából hasonló a Németországgal foglalkozó hírek aránya az adott 

időszakban, mint a nemzetközi közérdeklődés középpontjában álló ukrán-orosz 

konfliktusról szóló tudósítás.  

 

Novemberben a hónap nem egész felében, 12 napon foglalkozott a Híradó ezzel a 

tematikával, ráadásul rendszerint az adás második felében, rövid terjedelemben (6 

esetben kb. fél perces hírben, 6 másik esetben 2-3 perces szegmensekben). Sőt, a hónap 

második felében szinte nem is szerepelt a régió a Híradóban, lényegében csak Szijjártó Péter 

moszkvai látogatása kapcsán merült fel. Februárban azonban jelentős mennyiségi 

változás következett be, mind a vonatkozó hírek számában, mind terjedelmében. Jóval 

több, mint a 28 napos hónap felében, 18 napon szerepelt orosz vagy az ukrán-orosz 

konfliktust érintő hír, sok esetben a legfontosabb hírek között, sőt, néha vezető 

hírré is avanzsált. A Híradóban hosszabbnak minősülő 3-6 perces szegmensek tipikussá 

váltak, és csak egy nap volt, hogy egy perc alatti volt a vonatkozó hír. A Putyin látogatás 

napján teljesen dominálta a meghosszabbított hírműsort az orosz tematika, annak 

köszönhetően is, hogy a látogatáshoz kapcsolódó Putyin-Orbán sajtótájékoztatót is 

teljes terjedelemben, élőben közvetítette a Híradó.  

 

Novemberben és nagyjából február közepéig, a Putyin látogatást megelőző időszakban 

viszonylag kiegyensúlyozott volt a Híradó tájékoztatása a témában, a hírek 

többsége semleges volt, és nagyjából ugyanolyan arányban szerepeltek az orosz 

álláspontot inkább megjelenítő, mint a nyugati, illetve ukrán álláspontnak 

nagyobb teret nyújtó blokkok. 

 

Az Oroszországgal kapcsolatos pozitív hírek nagyon erősen túlsúlyba kerültek 

Putyin elnök látogatása kapcsán. Február 16. és 18. között minden hírblokk 

pozitív volt Oroszország számára, bár nem volt mindig szélsőséges mértékű: így például 

megjelent a Putyin-ellenes tüntetés is, valamint az ellenzéki reakciók is előkerültek, de 

messze nem annyira részletesen/hosszan, mint a Putyinra nézve kedvező hírek.  

 

Ezen a ponton fontos kiemelni, hogy az Oroszországra nézve erősen pozitív hírek 

egy-két kivétellel mind a magyar-orosz kapcsolat fejleményeire vonatkoznak. 



 

36 

 

Nem Oroszország önmaga volt tehát a pozitív és/vagy egyoldalú ábrázolás tárgya, hanem a 

magyar kormány Oroszországgal kapcsolatos politikája, aminek járulékos "haszonszerzője" a 

Putyin. A kormányt érintő hírek szinte mind pozitívak voltak, kihangsúlyozva 

például, hogy az Oroszországgal kötött gázszerződés rendkívül előnyös volt 

Magyarország számára. Ide tartozik az is, hogy a potenciálisan negatív hírek is teljesen 

máshogy ábrázolódtak. Így például a feszült légkör, amely Orbán Viktor varsói látogatását 

kísérte Putyin elnök budapesti útja után alig derült ki a híradóból (annak ellenére, hogy ennek 

a magyar internetes sajtóban nagy visszhangja volt), legfeljebb Ewa Kopacz lengyel 

miniszterelnök szavaiból olvashatott ki erre utaló jelet a politikailag jártasabb néző. 

 

Az ukrán konfliktus kapcsán viszont összességében kiegyensúlyozott volt a híradás, bár voltak 

egyoldalú tudósítások -- de mindkét félnek kedvezőek. Így például novemberben a 

szakadár területeken tartott választások kapcsán kevéssé jelent meg a nyugati 

álláspont, amely szerint ezek demokratikus, tisztességes volta 

megkérdőjelezhető. De a részrehajlás nem volt erős, sőt: kifejezetten érdekes, hogy 

február végére, már pár nappal a Putyin látogatás után az ukrán konfliktusról szóló 

tudósítások a másik irányban lettek egyoldalúak, azaz a február 19. és 25. közötti 

híradókban sokkal hangsúlyosabban jelent meg az ukrán, illetve a nyugati 

perspektíva, mint az orosz/szakadár álláspont. Különösen látványos példa volt egy 

hosszú tudósítás a Majdan forradalomról való megemlékezésről, amelyben széles 

teret kaptak az orosz-kritikus vélemények.  

 

Összességében elmondható, hogy bár voltak ingadozások, nem volt szélsőséges 

mértékben sem Putyin-barát, sem oroszellenes a híradó tudósítása az adott 

időben. Az ukrán-orosz konfliktus kapcsán megjelent gyakran megjelent a nyugati álláspont, 

és több esetben erősen túlsúlyban volt. Több Híradóban is kiemelt és pozitív 

szerepben tűnik fel Angela Merkel erőfeszítése a régióban. Ez az irányvonal (ami 

egyébként megfelel a kormány kommunikációs irányvonalának is, bár az már vitatható, hogy a 

"tettek" mezején is ezt képviseli-e a magyar külpolitika) jól írja le a Híradó szerkesztési 

gyakorlatát is ebben a kontextusban. 

 

 

 

 



 

37 

 

5. Az Index elemzése 
 

 

5.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek az 

Indexen 
 

Az Index sokszor és bőséges terjedelemben számolt be az Egyesült Államokkal 

összefüggő hírekről, bár a vizsgált időszakban a magyar belpolitikát felkavaró kitiltási 

ügyön kívül kevés más téma jelent meg Amerikával kapcsolatban. A vizsgált időszakban 57 

cikket találtuk, amelyben érintett volt az Egyesült Államok. A tudósítások száma jelentősen 

magasabb volt novemberben, amikor a kitiltási ügy még viszonylag aktuális volt. Akkor 46 

cikket azonosítottunk, februárra ebből csak 11 maradt. Jellemzőek voltak a hosszabb 

vagy közepes terjedelmű beszámolók, a rövid, egy-két mondatos hírek az összes cikk 

körülbelül negyedét tették csak ki (15 az 57-ből).  

 

Összességében az Indexre jellemző volt egy nagyon erős kormánykritikus hang, ami 

gyakran az Egyesült Államok álláspontjának pozitívabb fényben történő 

feltűntetésében nyilvánult meg, bár ez nem jelentette, hogy kritikátlanul viszonyultak 

volna az Index újságírói az amerikai állításokhoz. 13 olyan hosszabb cikk jelent meg, 

amiben nagyon erősen érvényesült az amerikai álláspont, illetve amelyben az Index 

maga erősen kormányellenes szempontot jelenített meg. Ezeknek a döntő többsége, 9, még 

november első feléből datálódik. Ezekhez társult még 7, amelyekben enyhébben, de 

túlsúlyban volt mindig a kormánykritikus vagy Amerika-párti vélemény. A másik oldalon négy 

olyan közepes terjedelmű vagy hosszabb cikk volt, amely szinte csak a kormány 

álláspontját mutatta be, és további hét, ahol a kormány álláspontja volt túlsúlyban.  

 

De ezt a képet még árnyalni kell. Ugyanis az Index viszonylag gyorsan pörgő cikkeinek 

világában nem mindig (inkább általában nem) jelenik meg az igény, hogy egy adott kijelentés, 

vagy interjú kapcsán megszólaltassák a másik félt is. Amikor egy adott tematikában kimegy 

adott esetben akár 3-5 cikk is egy nap, ami többször is előfordult a kitiltási botrány kapcsán, 

akkor nincs erre feltétlenül sem idő, sem szükség: a reakció adott esetben mehet egyenesen 

a következő cikkbe. Tehát sok esetben, amikor a kormány képviselői nyilatkoznak, azt az 

Index gyakran lehozza, anélkül, hogy erre az amerikaiak reagálnának (vagy reagálni tudnának), 

de ez nem jelenti azt, hogy az Index maga nem kritikusan viszonyul egy adott nyilatkozathoz. 

Ahogy ezt alább részletesebben kifejtjük, az Index általában kritikus a kormány a témával 

kapcsolatos  nyilatkozataival kapcsolatban.  

 

Ráadásul konkrétan a kitiltási botrány kapcsán eleve nem könnyű a számszerű értelemben 

vett kiegyensúlyozott tájékoztatás, hiszen a magyar oldalról rengeteg fél nyilatkozott, a 

miniszterelnöktől kezdve több miniszteren, szóvivőn és az ügyészségen keresztül a NAV-ig. 



 

38 

 

Figyelembe véve a diplomáciai helyzetet, amerikai oldalról viszont nagyon korlátozottan 

lehetett csak reagálni, és az korán kiderült: az amerikai fél nem fog minden egyes 

kormánypárti nyilatkozatra válaszolni. 

 

Az Index viszont "kihozta" a legtöbbet ebből: igen részletesen tájékoztatott az 

amerikai álláspontról és főképp kíméletlenül utánajárt a kormányzati 

állításoknak, gyakran kritikusan kiemelve, hogy azok valóságtartalma kétes. Nem 

volt ugyan kritikátlan az Index az amerikai féllel sem, így például többször kiemelték, hogy 

Goodfriend néhol pontatlan volt, vagy nem stimmel egy állítása, de összességében az 

amerikai álláspontot ismertető cikkek kevésbé voltak kritikusak, mint a kormány 

álláspontját vizsgáló anyagok. Ahol kormányzati reakciókról volt szó, ott az Index 

gyakran erős negatív jelzőkkel illette a kormányzati szereplőket, például a Goodfriendre a 

nagykövetség előtt az utcán lecsapó Vida Ildikó kapcsán kiemelte, hogy az utóbbi nem tudott 

angolul és nem volt terve, hogy a "csapdát" hogy lehetne felhasználni. Egy elemzésben Dezső 

András - amúgy is gyakran a legkritikusabb cikkek szerzője a témában - nemes egyszerűséggel 

úgy fogalmaz, hogy "tele van hazugsággal az egész sztori, és mint kiderül, ez csak a magyar fél 

reakcióira vonatkozik. Dezső egyébként egy másik cikkben azt a híresztelést, miszerint a 

magyar kormány is válaszképpen ki akarna tiltani amerikai tisztviselőket, "hajmeresztőnek" 

nevezi. Egy másik, nem nevesített szerző már a címben azt írja, hogy "magyarázkodik" a NAV, 

majd így folytatja: "eddig jellemzően csípőből mindent letagadtak, most viszont a NAV 

magyarázkodni kezdett". Amikor pedig arról számol be az Index, hogy a kormánypárti CÖF 

feljelenti Goodfriendet, akkor az Index gunyorosan hozzáteszi, hogy "André, André, hát 

kellett ez neked?" 

 

Míg a magyar oldalon nagyjából minden szereplő legjobb esetben semleges, de gyakran 

negatív megvilágításban merült fel az ügyben, addig Goodfriendről egy kifejezetten 

pozitív hangvételű portré jelent meg, bár ebben az is kifejtésre kerül, hogy az amerikai 

fél sem mindig teljesen egyenes (pl. azt mondják, hogy nem tudnak több információt adni, 

majd újabb, az állóvizet felkavaró dolgokat mondanak), és ráadásul "Goodfriend nem 

[mindig] igazán átgondoltan nyilatkozik".  

 

Az a tény, hogy ennyire túlsúlyban voltak az Index tudósításaiban a kormánnyal szemben 

kritikus cikkek, nem annak a következménye, hogy az amerikai információkat hűségesen 

leközölték, hanem annak, hogy rámutattak az ellentmondásokra és téves/hamis állításokra a 

kormányzati kommunikációban.  

  

Ennek megfelelően fordul is a kocka aztán februárban, amikor már nem a kitiltási botrány 

határozza meg a bilaterális kapcsolatokat, hanem az új nagykövet érkezése, valamint André 

Goodfriend távozása, amely fejleményeket a magyar fél megkönnyebbüléssel nyugtázza. Bár 

februárban is több Amerika-párti cikk jelent meg, ezek rendre nem 

tartalmaztak már kormánykritikát, mert Colleen Bell kinevezése volt a 



 

39 

 

meghatározó téma, és az új nagykövet is igyekezett csitítani a kedélyeket. De februárra 

sem csak az olyan bulvár jellegű cikkek voltak jellemzők, hogy Colleen Bell összefutott 

Orbánnal egy házibulin, hanem beszámolt az Index arról is, hogy Bell Putyin látogatása alatt 

demonstratívan az ukrán ügyvivővel ebédelt, illetve hogy Bell kinevezése alapvetően nem 

változtat az USA-nak a Fidesz-kormánnyal szembeni kritikus hozzáállásán.  



 

40 

 

 

5.2. Németországgal kapcsolatos hírek az Indexen 
 

Az Index igen ritkán foglalkozott német tárgyú hírekkel a vizsgált időszakban. Olyan cikk, 

amely kifejezetten a német politikával, német eseményekkel foglalkozott volna 

egyáltalán nem jelent meg. Mindössze 17 cikk íródott a német-magyar 

kapcsolatokról, abból 3 darab novemberben és 14 darab februárban. Négy cikk híján az 

Index összes Németországgal kapcsolatos híradása a Merkel látogatással állt 

összefüggésben. 

 

Általánosan megállapítható, hogy kevésbé nyilvánvaló az Index álláspontja a német 

cikkek kapcsán, mint az Egyesült Államokkal foglalkozó tudósításokban, ahol 

erősen kormánykritikus álláspont jelent meg a kitiltási botrány kapcsán, illetve az 

Oroszországgal összefüggő hírekben, ahol erős az oroszellenes felhang. Ez főleg két 

aspektusban nyilvánul meg. Ahol nincs kifejezetten német-magyar ellentét - például a 

beszámolók Orbán Viktor által kitüntetett német politikusokról, vagy Edmund Stoiber volt 

bajor miniszterelnök határozott dicsérete Orbán Viktornak - ott az Index szimplán 

beszámolt az eseményről, és a szerző sem gunyoros, sem kritikus megjegyzést nem fűzött a 

témához. Tehát a cikk mindkét országot, pontosabban azok vezető politikusait pozitív 

fényben tűntette fel.  

 

Az Index német-kontingensét 80%-ban kitöltő Merkel látogatás kapcsán némileg más volt a 

helyzetben. Itt a tudósítások elsősorban a konfliktusos pontra, azaz Angela Merkelnek az 

illiberális demokráciára vonatkozó kritikájára összpontosítottak. Ebben az összefüggésben 

azonban fontos azt is kiemelni, hogy a Merkel látogatással kapcsolatos 7 cikk 

többnyire kiegyensúlyozott volt, azaz megjelent Orbán, illetve a Fidesz 

álláspontja is. Két cikkben is beszámolt az Index fideszes politikusok kommentárjairól, 

amelyben igyekeztek az "illiberalizmus" nézeteltérés jelentőségét bagatellizálni (pl. Szijjártó 

Péter kijelentése, miszerint "egy perc húsz másodpercet" szántak a témának mindössze), és 

egyik esetben sem kommentálták az Index szerzői a magyarázatot, bár Merkel kritikája, mint 

a cikk alapvető tárgya megfelelően megjelent. Összefoglalva tehát a magyar-német 

kapcsolatokról szóló híradások többnyire tárgyilagosak és mentesek azoktól az 

erős véleményektől, amelyek megjelentek az amerikai-magyar, illetve a 

különböző tárgyú Oroszországot érintő tudósításokban.  

 



 

41 

 

 

5.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek az Indexen 
 

Az Index kiemelkedően sok cikkben tudósított Oroszországgal kapcsolatos 

ügyekről, és ezt a legtöbb esetben nagy terjedelemben tette és félreértethetetlenül a 

Putyint kritizáló, elutasító hangnemben. Mint ahogy a két másik vizsgált ország (az 

USA és Németország) esetében is megfigyeltük, az Oroszországot érintő hírek döntő 

többsége nem orosz belpolitikai eseményekkel foglalkozott, hanem nagyobbrészt az orosz-

ukrán (illetve ezen a kontextuson belül az orosz-nyugat) konfliktussal és kisebb mértékben a 

magyar-orosz viszonnyal, illetve annak legfontosabb dimenziójával, az energiapolitikával. 

Persze az elmondható, hogy a jelen feszültségek közepette a tisztán belpolitikai hírek, mint 

például a Nyemcov-gyilkosság is vélhetően nagyobb figyelmet kaptak, illetve rögtön a 

konfliktus keretében értelmeződtek.  

 

Számokra lefordítva ez azt jelenti, hogy 186 közepes és hosszú terjedelmű cikk 

született a témában (ideértve több videót is) és 62 rövid. Az időbeli megoszlásuk 

szerint a cikkek jelentős többsége (154, azaz 62%) februárban jelent meg, de a különbségnek 

nem elhanyagolható része, hogy akkor érkezett Putyin elnök Magyarországra, illetve hogy a 

Merkel látogatás kapcsán is erőteljesen képbe került az Orbán-kormány orosz barátsága. 

Amúgy novemberben is kiemelt intenzitással figyelte az Index az ukrán-orosz konfliktust, és 

ezt az adott időszak majdnem száz cikke jól bizonyítja.  

 

Bár az összes cikk több mint harmada (86, azaz 34,7%) semlegesnek minősíthető, 

az enyhén orosz-ellenes (68) és az erősen oroszellenes (70) cikkek döntő 

többségben vannak és az összes Indexen megjelent tudósításnak jóval több mint felét 

tették ki 55,6%-kal. Olyan cikk, amelyből az derült volna ki, hogy a szerző az orosz 

állásponttal rokonszenvez nem volt az Indexen, és elenyésző számban találtunk 

olyat, amely inkább (17) vagy döntően/kizárólag (7) az orosz álláspontot 

jelenítette meg kritikus kommentár/megjegyzés nélkül, beszámoló formájában.  

 

Az Indexet a régi vágású napilapokhoz képest azért jóval nehezebb elemezni, mert a hír és a 

vélemény szétválasztása  ami mindig egy kényes műfaj  egyáltalán nem működik, és gyakran 

nem is látszik az erőfeszítés ez irányban. Az Index egyúttal arra sem feltétlenül törekszik, 

hogy egy adott cikkben megjelenjen mindkét versengő álláspont (egyúttal ki kell emelni: sok 

esetben megjelenik), hanem egyszerűen leközöl fontos megnyilvánulásokat vagy 

eseményeket. Ennélfogva volt példa arra is, hogy adott esetben egy cikkben csak az orosz 

(vagy az ukrán konfliktus esetében a szakadár) álláspont jelent meg, anélkül, hogy hozzátették 

volna az obligát nyugati vagy ukrán reakciót, ha egyáltalán volt olyan.  

 

Míg egy napilap esetében egy ilyen cikk oroszpártinak minősülhetett volna, az 

Index újságírói ezt szinte mindig ellensúlyozták a portálra jellemző ironikus vagy 



 

42 

 

kritikus hangnemmel, ami egyértelműen a távolságtartást jelenítette meg. Néhány példa 

erre: 

 

 az oroszok által a franciáktól megrendelt Mistral hadihajókról (ezek kiszállítását 

Franciaország jelenleg megtagadja) egy viszonylag semleges cikk jelent meg, ám a cím 

szerint "Moszkva nem engedi markából" a Mistralokat, ami nem kifejezetten baráti 

kép; 

 

 egy cikk viszonylag nagy terjedelemben bemutatja a szakadárok által prezentált 

fotóbizonyítékot arra vonatkozóan, hogy egy ukrán vadászgép lőtte le a maláj 

utasszállítót, de közben már a címben idézőjelbe teszi a bizonyíték szót, majd bár 

terjedelemben nem nagyobb, de sokkal hitelesebb fényben mutatja be azt az 

álláspontot, amely szerint "kamu" a szakadárok fotóbizonyítéka; 

 

 egy Moldováról szóló egyébként javarészt tárgyilagos hangvételű cikk egyik fordulata 

szerint Putyin "hőzöng"; 

 

 egy amúgy teljesen tárgyilagos hangvételű cikkben a szakadár területekre érkező 

szállítmányokat "úgynevezett" segélykonvojnak nevezi (egyébként a címben is szerepel 

a fordulat); 

 

 a szakadár területen tartott választásról szóló tudósítás szerint "meglepetés", hogy 

csak 80%-ot kapott a szakadár elnökjelölt.  

 

Ez csak néhány példa számos kritikus kommentárra, ami egy amúgy semleges vagy 

akár többnyire az orosz álláspontot megjelenítő cikket is oroszellenessé tesz. 

Egyébiránt ez a fajta kritikus távolságtartás a nyugati állásponttal kapcsolatban szinte soha 

nem jelent meg,  

 

Az Index számos saját elemzésében még kritikusabb volt a hangvétel, mind a tények 

bemutatásában, mind a témaválasztásban magában. Egy, a Jobbik Oroszország politikáját 

bemutató elemzésben Moszkva Ukrajnával kapcsolatos álláspontját 

"legitimálhatatlannak" nevezi a szerző, egy másik ilyen tárgyú cikkben azt mondja, hogy a 

Jobbikkal "örökre Oroszországhoz láncolnánk magunkat". Egy orosz 

háttérintézmény stratégiai dokumentumáról úgy számol be, hogy "megvan, kit hálózna be 

Putyin", emellett kritikusan ír az energiapolitikának Oroszországhoz történő kapcsolódásáról 

is.   

 

A kritikus hangvétel különösen megmutatkozik a magyar-orosz kapcsolatokról 

szóló beszámolókban. Bár a Putyin látogatásról több semleges hangvételű cikk is 

beszámolt, ezekben is gyakran megjelent értékelés, egy esetben például az - amúgy semleges 



 

43 

 

- cikk címe szerint "Ellenforradalmi emlékművet adnak át Putyin kedvéért". Az Index 

keményen kritizálta a kormányt azért, mert a keletbarátságával, és különösen a Putyinnal való 

összefonódásával külpolitikailag elszigetelte Magyarországot az eddigi szövetségeseitől, és 

ennek kapcsán a hírportál például némi kárörömmel ismertette részletesen a hideg, illetve 

elutasító fogadtatást, amelyben Orbán részesült Varsóban, ahova a lengyel-magyar 

kapcsolatokat menteni sietett az orosz elnök látogatása után.  

 

Az Index intenzív érdeklődését az ukrán-orosz konfliktussal kapcsolatban jól jelzi, hogy 

tudósítókat küldtek Ukrajnába, akik a háborús övezetből számoltak be több 

cikkben és videóban. Ezeknek a cikkeknek a hangvétele teljesen más volt, mint a 

szerkesztőségben írt beszámolóké. Bár a nagypolitikai vélemények ismertetését többnyire 

mellőzték, a szerzők törekedtek arra, hogy a háború által sújtott területen élők 

véleményét elfogultság nélkül, empátiával írják le, akkor is, ha azok 

egyértelműen oroszpártiak voltak. Bár időnként kisejlett, hogy a konfliktus nyugati 

ábrázolását, illetve értelmezését magukhoz közelebb állónak érzik, kiegyensúlyozott teret 

kapott az oroszpárti vélemény is. Fontos azonban, hogy ez valóban a háború által sújtott 

"kisember" véleményét adta vissza, és nem az orosz vagy oroszpárti politika felfogását. 

Súlyukban ezek a cikkek nem tudtak, és vélhetően nem is akartak, változtatni 

azon az összképen, hogy az orosz-ukrán konfliktus kapcsán az Index erősen a 

nyugati állásponttal szimpatizál.  

 

   



 

44 

 

6. A Blikk elemzése 
 

 

6.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a 

Blikkben 
 

A NAV-ot érintő kitiltási botrány államközi dimenziójával és az Amerikai Egyesült Államok és 

Magyarország kapcsolatával mindössze 10 cikk foglalkozott a Blikk hasábjain 2014 

novemberében és 2015 februárjában. Ennél háromszor több írás született a 

bulvárlapban az orosz-magyar kapcsolatokról illetve az orosz-ukrán konfliktusról, 

ugyanakkor ez a 10 cikk valamivel több, mint a Magyarország és Németország 

kapcsolatáról szóló írások száma.  

 

A napilapot leginkább tavaly novemberben érdekelte a téma, 9 alkalommal 

szerepelt az újságban a NAV-botrány – hangsúlyosan nem belpolitikai, hanem – 

külpolitikai kontextusban. Ehhez képest idén februárban mindössze egy releváns 

hír született, amely Goodfriend ügyvivő időelőtti távozásáról tudósít röviden. 

Mindenképpen érdekes, hogy az új amerikai nagykövet érkezéséről, bemutatásáról 

ugyanakkor szinte egyáltalán nem számolt be a lap, Colleen Bell mindössze egy rövid 

bulvár jellegű – és ezért a vizsgálatban nem szereplő – hírben szerepelt, amely az új 

nagykövet magyar népszokásokkal való ismerkedéséről tudósít. 

 

A Blikk viszonylag kevés területet, legfeljebb napi 1-2 oldalt szentel a politikai 

híreknek, és ezen belül is jóval jellemzőbb a rövid, néhány mondatos vagy 1-2 

bekezdésnyi hosszúságú cikkek szerepeltetése, amit az is alátámaszt, hogy az ebben a 

fejezetben vizsgált 48 hírnek csaknem a kétharmada ilyen rövid híradás. Ennek ellenére az 

USA-ról szóló cikkek viszonylag kiegyenlítettek, a hat rövid beszámoló mellett ugyanis 4 

hosszabb beszámoló szerepel, közöttük két csaknem egész oldalas írás a NAV-botránnyal 

kapcsolatban. 

 

Ami a tájékoztatás orientációját illeti, abban leginkább a kormányzat, illetve a NAV 

álláspontja jelenik meg a leggyakrabban, több alkalommal is idézve a kormány 

vagy a hivatal képviselőinek álláspontját. Négy alkalommal kizárólag, további két 

alkalommal pedig inkább a kormányzati álláspont szerepel a hírekben. Ezzel 

szemben az amerikai kormány érvei legfeljebb csak közvetetten és általános 

formában, a korrupciógyanúra való utalással jelennek meg, és még ebben az 

esetben is a kormányzat érvei mellett. Mindössze egyetlen, a NAV-székház kiürítéséről 

szóló rövidhírben érvényesül egyedül az amerikai álláspont, de ez is egy ellenzéki politikus 

szavain keresztül, tehát még ez sem tekinthető egyértelmű Amerika-párti híradásnak.  

 



 

45 

 

André Goodfriend-et is csupán egy alkalommal idézi szó szerint a lap Vida Ildikó és az 

ügyvivő elhíresült, előre be nem jelentett találkozójának kapcsán. Figyelemreméltó azonban, 

hogy ekkor is csak a találkozás spontaneitásáról tett kijelentéseit idézik, míg ugyanebben a 

cikkben a másik érintett helyett Varga Mihály minisztert szólaltatja meg a Blikk, aki a Vida 

ellen felhozott vádak megalapozatlanságát, és a NAV-vezető iránti bizalmát hangsúlyozza. 

Összességében ugyanakkor ez az egyetlen cikk a vizsgált időszakban, amely egyértelműen 

torzítja a híradást a magyar kormány irányába, itt ugyanis úgy elfogult a beszámoló, hogy 

közben látszólag az amerikai félnek is lehetőséget ad a megszólalásra, ám az ügy 

szempontjából valóban releváns érvek közül csak a kormányét ismerteti.  

 

A Blikk tehát bár jóval nagyobb teret biztosít a kormány valamint a NAV 

álláspontjának bemutatásának, – egy esetet leszámítva – nem jellemző rá az 

Amerika-ellenes híradás. Mindezek mellett árnyalja a képet, hogy a NAV-botrány 

miatti tüntetésekről is több alkalommal beszámolt az újság, melyek a 

kormányzati állásponttal szemben inkább a tiltakozók véleményét tükrözte. Ám 

ezek a hírek az amerikai-magyar kapcsolatok helyett a magyar kormány és az azzal szemben 

állók konfliktusáról szólnak, ezért belpolitikai fókuszuk miatt nem szerepelnek a vizsgált hírek 

között. 



 

46 

 

6.2. Németországgal kapcsolatos hírek a Blikkben 

 

A német-magyar kapcsolatokkal 8 cikk foglalkozott a vizsgált időszakban a 

Blikkben, ami az elemzésben szereplő három téma közül a legkisebb reprezentációt jelenti. 

Ez részben magyarázható azzal, hogy míg az amerikai-magyar relációval foglalkozó hírek 

számát az elhúzódó NAV-botrány, az orosz-magyar kapcsolatokat bemutató cikkek számát 

pedig a szintén hosszú ideje tartó ukrajnai konfliktus mellett a Putyin-látogatás is növelte, 

addig a német-magyar külpolitikai helyzetet érintő hosszabb lefutású esemény nem történt a 

vizsgált időszakban, és csupán Angela Merkel februári látogatásakor került rövid 

időre fókuszba.  

 

Ennek megfelelően novemberben mindössze 2 cikk született Németországgal kapcsolatban, 

az első, november 4-i híradás arról szól, hogy Merkel szerint a briteknek ki kell lépniük az 

EU-ból, amennyiben korlátozni akarják a munkaerő unión belüli áramlását, tehát nem német-

magyar relációban, hanem egy német-brit ellentét kapcsán idézi a német kancellárt. A 

második – és egyben utolsó – novemberi hír Orbán Viktornak a Die Welt német 

lapnak adott interjúja körüli konfliktusról számol be, kizárólag a magyar 

kormány álláspontját közölve.  

 

Februárban 6 német témájú újságcikket is közölt a lap, melyek egy kivételével a német 

kancellár budapesti látogatásáról szólnak. A látogatás másnapján egy kifejezetten 

hosszúnak számító, kétoldalas összeállításban számoltak be a diplomáciai 

eseményről, melyben az esemény összefoglalója mellett bulvár jellegű hír – a kormányfők 

öltözetének protokollszakértői elemzése –, a német lapok beszámolója, egy politikusi portré, 

valamint egy rövidebb szerkesztői publicisztika is helyet kapott. Ezek alapján elmondható, 

hogy ha csak egyetlen napig is, de kiemelt helyen szerepelt az ügy a Blikk 

oldalain. Hasonló terjedelemben, részletességgel és szinte azonos szerkezetben csak 

Vlagyimir Putyin két héttel későbbi látogatásáról számolt be a lap, a vizsgált két hónapban 

semmilyen más politikai esemény vagy ügy sem kapott egy lapszámban ekkora médiafelületet. 

Másnap azonban már csak egy, az esemény médiavisszhangjáról szóló cikkben foglalkoztak a 

Merkel-látogatással, és később sem szerepelt már a lap hasábjain a téma. Február közepén 

még egy rövidhírben tudósítottak arról, hogy a CDU szerint a kancellár Nobel-díjat érdemel 

az ukrán válság rendezésére tett erőfeszítéseiért.  

 

Bár viszonylag kevés esetben szerepelt Németországgal foglalkozó cikk a napilap 

hasábjain, ám amikor bekerült ilyen híradás az újságba, akkor az esetek 

többségében az átlagosnál nagyobb terjedelemben írtak róla: a 8 releváns 

megjelenésből mindössze 2 hír volt rövid, 6 pedig közepes, illetve hosszabb híradás, vagyis 

hosszúság szempontjából éppen fordított a helyzet, mint az összes vizsgált cikk esetében, 

ahol a rövidhírek vannak túlnyomó többségben.  

 



 

47 

 

Amellett, hogy az átlagos politikai híreknél jellemzően nagyobb terjedelműek a német-magyar 

kapcsolatokról szóló hírek, döntő többségükben megjelenik bennük a német álláspont. A 8 

eset felében csak a német álláspont jelenik meg, további háromban pedig a 

magyar kabinet érvei mellett hangsúlyosabb a német érdek. Csupán egyetlen olyan 

hír van, amely kizárólag a magyar fél álláspontját tükrözi, ez pedig a korábban már említett, a 

miniszterelnök novemberi Die Welt interjúja körüli diplomáciai konfliktusról beszámoló írás, 

ahol Havasi Bertalan szavait idézi a lap, aki „megengedhetetlen nyomásgyakorlásról” és 

„kérdéseknek álcázott hamis vádaskodásokról” beszél a miniszterelnöknek utólag feltett 

három német újságírói kérdésről.  

 

Mindez azt is jelenti, hogy a Merkel-Orbán találkozóról szóló írásokban a német 

álláspont érvényesül a magyarral szemben, amely konkrétan az Orbán-kormány 

politikájával szembeni német kritikák kidomborításában ölt testet. A látogatás 

kapcsán született újsághírekben kritikus éllel az oroszok felé való közeledés, az illiberális 

demokrácia, valamint a civil társadalommal szemben tanúsított magatartás egyaránt 

megjelenik. 

 

A Blikk német-magyar viszonyt bemutató cikkeinek áttekintése után elmondható, hogy 

viszonylag kevés alkalommal jelent meg ez a téma a lapban, ezek a megjelenések is 

lényegében egy jól meghatározott időpontra, a német kancellár február eleji magyarországi 

látogatására fókuszálódnak. Ugyanakkor ezek a tudósítások – a másik két üggyel szemben –

jellemzően hosszabbak az átlagosnál, és kifejezetten német-barát attitűd jellemzi őket. A 

Merkel-látogatásról szóló hírekben ez leginkább a magyar kormánnyal szembeni 

német kritikák artikulálásában jelenik meg, míg további 1-2 esetben az európai 

ügyekben képviselt német álláspont kifejezésre juttatásának adnak teret 

(munkaerő-áramlás, ukrán konfliktus).  



 

48 

 

 

6.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a Blikkben 
 

A három vizsgált témakör közül a magyar-orosz viszonyt és ezzel szoros 

összefüggésben az orosz-ukrán konfliktust érintő hírek szerepeltek a 

leggyakrabban a Blikkben 2014 novemberében és 2015 februárjában. A közel 50 vizsgált 

releváns híradás közül 30 ehhez a témához kapcsolódik, azaz közel kétszer 

annyi, mint a Németországgal és az Amerikai Egyesült Államokkal összesen. A 

hírek két nagy csoportba sorolhatók: a Vlagyimir Putyin februári látogatásáról beszámoló 

hírek, valamint az orosz-ukrán konfliktusról érkező tudósítások. Utóbbiak mindkét hónapban 

rendszeresen bekerültek a napilap hírei közé, de februárban még hangsúlyosabbá váltak. 

Mindez a konkrét számok nyelvén megfogalmazva azt jelenti, hogy míg novemberben „csak” 

7, addig februárban 23 Oroszországgal kapcsolatos cikk jelent meg a Blikkben, 

azaz az utóbbi hónapban háromszorosára ugrott az ehhez a témakörhöz tartozó hírek száma 

a novemberihez képest.  

 

Az Oroszországgal kapcsolatos hírek háromnegyede rövid, a harmincból 23 cikk mindössze 

pármondatos rövidhír, és csak hét esetben találunk ennél hosszabb beszámolókat, ebben 

döntő szerepe van az ukrán harci helyzetről, illetve a konfliktus kezeléséről szóló híreknek, 

melyek egy-két kivételtől eltekintve ilyen távirati stílusban számol be a legfrissebb 

fejleményekről. Tehát míg a német vonatkozású hírekre a kevés, de hosszabb 

terjedelmű közlés a jellemző, addig az Oroszországot érintő beszámolókra a 

nagy elemszám, de rövidebb terjedelem a jellemző.  

 

A napilap ugyanakkor következetesen, egyforma terjedelemben és súllyal számolt be az 

Orbán-Putyin találkozóról és a Merkel-vizitről a látogatások másnapján. A kétoldalas 

összeállításban ezúttal is szerepel egy portré a Magyarországra látogató politikusról, egy 

rövidebb publicisztika, egy beszámoló az eseményről, valamint egy bulvár jellegű beszámoló 

Putyin páncélautójáról. A közvetlenül a látogatás másnapján született – és egymás 

mellett megjelenő – cikkek ugyanakkor ez alkalommal vegyes hangvételűek. Míg 

a két politikus sajtótájékoztatójáról kizárólag az orosz álláspont jelenik meg a nyugatéval 

szemben, addig a másik beszámolóban inkább a nyugati kritikák a hangsúlyosak, az orosz 

politikus ellen tiltakozó Femen-aktivista tiltakozásának szerepeltetése miatt, az 

összeállításhoz tartozó nem túl hosszú publicisztika pedig leginkább nem foglal 

állást.  

 

A következő napon – a Merkel-találkozóhoz hasonlóan – még egy hosszabb írást szentel 

a látogatásnak az újság, amely a látogatás valódi céljával foglalkozik, és amely 

szintén inkább semleges álláspontot foglal el. Ezen kívül közvetve még két rövidhír 

erejéig foglalkozott a lap a diplomáciai találkozó visszhangjával, mindkét esetben az 

oroszokkal szemben kritikus lengyel álláspontnak hangot adva Putyin budapesti 



 

49 

 

fogadása, valamint Áder János győzelem napi, Moszkvába történő meghívása kapcsán. Az 

Orbán-Putyin találkozó bemutatása tehát vegyes képet mutat, melyben a semleges, illetve 

a nyugati álláspont valamelyest meghatározóbb. 

 

Ahogyan azt korábban említettük, az ukrán válsággal foglalkozó több mint 20 hír jellemzően 

igen rövid, 1-2 mondatos állításokra támaszkodik. A cikkek rövidsége az esetek többségében 

nem teszi lehetővé a szembenálló felek álláspontjának kifejtését, nem véletlen tehát, hogy az 

erről szóló beszámolók több mint fele (13 hír) semleges beállítottságú, máskor pedig csak az 

egyik fél nézőpontjából tálalja a híreket: 4 esetben az oroszok, illetve a szakadárok álláspontja 

szerepel kizárólag, három esetben – a béketárgyalások és a NATO kapcsán – a nyugat érveit 

ismerteti a lap. Összességében tehát az ukrán harcokról inkább 

kiegyensúlyozottan, értékmentesen, egyik oldal irányába sem egyértelműen 

elfogultan tájékoztat a Blikk.   



 

50 

 

7. A Metropol elemzése 
 

 

7.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a 

Metropolban 
 

Novemberben viszonylag gyakran foglalkozott a Metropol az Egyesült Államokkal, illetve 

főképp a kitiltási botránnyal. Az adott hónapban öt közepes terjedelmű, illetve 

hosszabb cikk jelent meg a témában, három rövidebb hír mellett. Négy 

közepes/hosszabb cikk lényegében csak a kormány álláspontját jelenítette meg a 

kitiltási botrány kapcsán. Jellemző példa az első hosszabb riport, amely ismerteti Vida Ildikó 

NAV elnök érintettségét és egy nagy, vastagon kiemelt idézettel kezdődik, amelyben Vida 

közli: "Nem voltam és vagyok érintett semmilyen korrupciós ügyben". Vida után L. Simon 

László államtitkár fejtette ki a kormány álláspontját, majd Varga Mihály gazdasági miniszterre 

és Kurucz Éva kormányszóvivőre is hivatkozott a cikk, amely a legvégén egy-egy mondatban 

kitért a tüntetésekre és az ellenzék álláspontjára is. Az egyetlen kiegyensúlyozottnak 

mondható cikk novemberben azt ismertette, hogy mi szerepelt az amerikai aggályokat 

tartalmazó dokumentumban, ám csak azután, hogy a kormány álláspontját 

megjelenítette, ezzel a kormányszóvivői idézettel indítva: "Semmilyen érdemi információ 

nincs abban a dokumentumban". Ezzel szemben novemberben már csak egyetlen rövid cikk 

jelent meg, amely csak az amerikai állásponttal foglalkozott és ez bő két mondatban a Bunge 

által panaszolt ÁFA-csalásokkal kapcsolatos iratok átadásáról számolt be.  

 

Februárban ezzel szemben már lényegében csak rövid hírek szerepeltek, és azok 

is csak ritkán, három alkalommal. Kettőben az új nagykövettel kapcsolatos eseményekről 

számolt be a Metropol. Az egyik cikkben a "nap embere" cím alatt az új nagykövet, 

Colleen Bell első magyarországi megállapodásának aláírásáról számolt be az 

újság két mondatban, míg egy másik, semleges hangú cikkben arról írtak, hogy az Obama-

féle egészségügyi reform visszavonására törekszik az amerikai kongresszus. A hónap 

egyetlen hosszabb Amerikával foglalkozó cikke, egy publicisztika a február végén 

azonban kifejezetten pozitívan nyilatkozott Colleen Bellről.  

 

Azt nem lehet kijelenteni, hogy a Metropol kifejezetten Amerika-ellenesen foglalna állást, de 

a kitiltási botrány kapcsán viszonylag tendenciózusan a kormány álláspontját 

jelenítette meg. Érdemes azonban némileg árnyalni ezt a képet. Az amerikai fél ugyanis az 

első pillanattól fogva viszonylag visszafogottan és keveset nyilatkozott az ügyben, míg a 

kormány - a média és az ellenzék össztüzében - sokat és gyakran nyilatkozott. Bár tény, hogy 

az amerikai követség és konkrétan André Goodfriend egy diplomáciai helyzethez képest 

viszonylag sokat nyilatkozott az ügyben, de általában hangsúlyozta, hogy nem tud részletekbe 



 

51 

 

menni, csak a magyar hatóságoknak, illetve a kitiltás által érintetteknek tudnak konkrét 

információt adni.  

 

Mindazonáltal összességében elmondható, hogy a Metropol jelentősen nagyobb teret 

biztosított a kormány, illetve az adóhivatal álláspontjának részletes 

ismertetésének - beleértve az Egyesült Államokat adott esetben keményen támadó 

nyilatkozatokat is, mint például amikor Orbán Viktor "fecniként" értékelt az amerikai ügyvivő 

által átadott bizonyítékokat - mint az amerikai álláspontnak. Ám a kormány 

álláspontjának részletes megjelenítése nem jelentett egyúttal Amerika-ellenes felhangot, 

inkább a kormány "védelmét" sejteti. A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy közben a 

Metropol részint terjedelmesen beszámolt a NAV egyéb ügyeiről is (kiemelten a 

Horváth András ügyre gondolunk), bár ezek vizsgálata nem képezte a jelen elemzés tárgyát.  

 

Fontos kivétel ez alól egy hosszabb publicisztika Frei Tamás tollából, amely 

egyúttal az egyetlen véleménycikk volt a témában ebben az időszakban. Frei igen 

éles stílusban arroganciával és álszentséggel vádolja az Egyesült Államokat, 

kiemelve: "Európai észjárással sokszor nem érthető az amerikai észjárás". Vida Ildikó ügyét 

párhuzamba állítja a cikk apropójául szolgáló londoni polgármester, Boris Johnson ügyével, 

akit az amerikai adóhatóság annak kettős állampolgárságára való hivatkozással adóbefizetésre 

szólít fel. A konklúzió az egyébként meglehetősen összefüggéstelen érvelésben az álszentség 

megállapítása, Frei szavaival: "Épp ez az amerikai logika lényege. A látszat!" 

 

Az a Frei Tamás, aki novemberben egy éles hangú kritikát fogalmazott meg az Egyesült 

Államokkal kapcsolatban, február vége felé egy újabb publicisztikában immár a magyar felet 

intette óva attól, hogy annak eddigi, TV-produceri pályafutása miatt leírják a frissen 

kinevezett nagykövetet, Colleen Bellt: "Nem cinikus és gőgős nevetgéléssel... kezelném az új 

amerikai nagykövetet Budapesten ...hanem érdeklődéssel és az eddigi teljesítménye alapján 

neki kijáró tisztelettel." Frei kiemeli, hogy a populáris kultúra iránti érzékenység 

nagyobb sikerrel kecsegtetne a magyar diplomácia számára, mint az "adófizetők 

pénzéből országimázs-kampányokra költött milliárdok".  

 

Összességében tehát legfeljebb enyhe Amerika-kritikusság olvasható ki a Metropol cikkeiből 

a megfigyelt időszakban, viszont nagyon erősen megjelenik a kormány irányvonala, és 

úgy tűnik, hogy az Egyesült Államokkal kapcsolatban is ez meghatározóbb, mint 

egy konkrét Amerika-ellenes (vagy Amerika-barát) álláspont. Sőt, a kormányzati 

álláspont megjelenítésben sem nem annyira az Amerika- vagy a tágabb nyugatkritika jelent 

meg, hanem inkább a Vida Ildikót, illetve a kormányzatot ért vádak elutasítása. 

Végül azt is hozzá kell tenni, hogy a Metropol az utóbbiak kapcsán sem az ellenzéki, sem 

a civil reakciókat nem hallgatta el, bár ezek rend szerint kis teret kaptak a 

kitiltási botránnyal kapcsolatos tudósításokban.  



 

52 

 

 

7.2. Németországgal kapcsolatos hírek a Metropolban 
 

A vizsgált időszakban eltekintve a Merkel-látogatástól, lényegében nem szerepeltek 

német tárgyú hírek a Metropolban. Összesen nyolc német tárgyú cikk jelent meg a 

lapban 2014 novemberében és 2015 februárjában, ebből hat a februári látogatás során, illetve 

az azt követő napokban került publikálásra, és mindössze kettő tavaly ősszel.  

 

A beszámolók mind vagy semlegesek voltak Németországgal szemben, vagy 

nagyobb teret adtak a német álláspont megjelenítésének, mint potenciális 

ellenvéleményeknek. Az egyetlen olyan hír kapcsán, amikor feszültség volt a német 

és a magyar kormány álláspontja között (ez Angela Merkel megjegyzése volt, miszerint 

nem tud semmit kezdeni az "illiberális" jelzővel a demokrácia összefüggésében), a Metropol 

semlegesen, azaz mindkét álláspontot nagyjából kiegyensúlyozott arányban 

megjelenítő terjedelemben számolt be. A kivétel a Németországot, illetve a német 

kormányt pozitív vagy semleges fényben feltüntető cikkek közül egy Orbán idézet egy, a 

FAZ-ben megjelent interjú összefoglalása során, amikor a miniszterelnök megjegyezte: "Ha a 

kancellár asszony mondani akar valamit, akkor elmondja [...] mondta arra a kérdésre, hogy 

Angela Merkel szánt-e neki bírálatokat hétfői látogatásakor." Ennek kapcsán ki kell emelni 

azonban a műfaj jellegét, azaz hogy itt egy máshol megjelent interjút foglalt össze a Metropol, 

így nem lett volna lehetőség a német álláspont megjelenítésére.  

 

A Merkel látogatásról a Metropol tárgyilagosan számolt be, nem volt erős 

részrehajlás az adott esetben ütköző álláspontok ismertetésében sem, bár a tüntetésekre és 

az ellenzéki álláspontokra csak nagyon felületesen tért ki a lap. Egy kifejezetten pozitív 

kicsengésű, közepes terjedelmű cikkben több potenciális német beruházásról írt az újság, 

amelyekre vélhetően a Merkel látogatásnak köszönhetően számíthat Magyarország.  

 

Emellett kifejezetten pozitívan viszonyul Merkelhez egy Martin József 

publicisztika, amelyben Angela Merkel budapesti látogatása kapcsán Willy Brandthoz 

hasonlítja a kancellárasszonyt, és a "német nagypolitika 'legjobbjai' között" tartja számon. Az 

említett kivételtől eltekintve még a látogatással foglalkozó cikkek kapcsán is elmondható, 

hogy még magához képest is röviden számolt be a Metropol az év egyik 

legfontosabb külpolitikai eseményéről, miközben általában nagy volt a látogatás 

sajtó visszhangja.  



 

53 

 

 

7.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a Metropolban 
 

A három itt elemzett témakör közül egyértelműen az ukrán konfliktus, Oroszország 

és a Putyin-látogatás kapták a legnagyobb hangsúlyt a Metropol külpolitikai 

témájú cikkeiben. A legtöbb novemberi számban, és egy híján az összes februári 

Metropolban is jelent meg ilyen tárgyú cikk, sőt több napon két cikk is érintette 

Oroszországot, illetve Ukrajnát.  

 

Novemberben kilenc hosszú, illetve közepes terjedelmű cikk jelent meg, három rövid cikk 

mellett. A hosszú cikkek felében, négyben erősebben jelent meg az orosz 

álláspont, vagy kizárólag az jelent meg. Így például november 19-én Moszkva 

békülékeny szándékáról szólt egy tudósítás, majd egy, a NATO főtitkárának Moszkvát elítélő 

nyilatkozata mellett rögtön az orosz vezetés cáfolatát is lehozta a Metropol. Másnap még 

egyoldalúbban Moszkva-párti volt a tájékoztatás: egy rövid cikkben beszámolt Szijjártó Péter 

külügyminiszter látogatásáról, aki a magyar-orosz kapcsolatokat méltatta, majd egy másik 

cikkben részletesen ismertette a szakadár vezető felhívását, miszerint az elhúzódó vérontás 

helyett a vezetők közötti párbajjal kellene eldönteni a konfliktust. Miután terjedelmesen 

beszámolt Ihor Plotnickij nyílt leveléről, az ukrán külügy reakcióját csak egy 

mondatban ismertette a Metropol. Ezzel szemben azonban megjelent több 

semleges tudósítás is, valamint három olyan hosszabb cikk, amely az orosz 

állásponttal/érdekkel ellentétes véleményeknek adott nagyobb teret. 

 

Februárban az eleve intenzív figyelem még egy fokkal erősebb lett: majdnem 

minden nap volt legalább egy, többször két hír is Oroszországról, illetve az ukrán-orosz 

konfliktusról. Összesen 17 közepes, illetve hosszú cikk foglalkozott ezekkel a témákkal, 6 

rövidebb beszámoló mellett. A 22 megjelent cikk majdnem fele (10) semleges 

hangvételű volt, azaz beszámolt mindkét álláspontról. Ezzel szemben 6 volt 

többnyire vagy teljesen oroszpárti, illetve csak az orosz (adott esetben ukrán 

szakadár) álláspontot tükröző, és 6 inkább az ukrán, adott esetben nyugati 

álláspontnak adott nagyobb súlyt. Az előbbi, az orosz félt pozitív fényben 

megjelenítő cikkek túlnyomórészt a hónap közepén megvalósuló Putyin 

látogatáshoz kapcsolódnak, amikor a magyar kormány fogadta az orosz elnököt 

Budapesten. Ennek kapcsán alig jelentek meg kritikus vélemények, de az orosz álláspont, 

illetve a magyar kormány pozitív viszonyulása Oroszországhoz jelentős teret kapott. Ahol 

csak az ukrán-orosz konfliktusról számolt be a Metropol, ott jóval jellemzőbb 

volt, hogy az orosz álláspont kevésbé jelent meg, mint az ukrán, illetve a nyugati 

vélemény.  

 

 



 

54 

 

Érdemes kiemelten megkülönböztetni azon cikkeket, amelyek közvetlenül érintették 

Magyarországot, így például általában az orosz-magyar kapcsolatokkal és kiemelten a Putyin-

látogatatással foglalkozó, illetve az energiapolitikáról szóló tudósítások, szemben azokkal, 

amelyek kizárólag vagy szinte kizárólag az ukrán helyzettel foglalkoztak, illetve az ukrán-orosz 

konfliktust elemezték. Ahol a magyar külpolitika Oroszországgal kapcsolatos 

viszonya jelent meg, ott szinte mindig pozitív fényben tűnt fel Oroszország, illetve 

Vlagyimir Putyin elnök, bár nem propagandisztikus stílusban, hanem a Metropol szokványos 

száraz stílusában. Ebben a kontextusban nem annyira az oroszpártiság feltűnő, hanem az, ami 

a másik két, fentebb elemzett téma kapcsán is: a magyar kormány álláspontja 

hangsúlyosabban jelenik meg, mint az azzal ellentétes vélemények, így ha a magyar kormány 

egy adott kérdésben oroszpárti állásfoglalást tesz, úgy ebből adott esetben Oroszország 

profitál - legalábbis a Metropol tudósításaiban. Így például a Putyin-látogatás napján Orbán 

Viktor véleményét idézte a lap, aki elmondta: "ő hívta meg az orosz elnököt, örül neki, hogy 

jön, és a jövőben is szívesen látják". Bár itt nem volt tere a kritikus véleményeknek, az 

Ukrajna-konfliktusról ugyanazon a napon már kiegyensúlyozottabban tájékoktatott a 

Metropol, kiemelve, hogy a tűzszünet megsértésével kölcsönösen vádolják egymást a felek. 

Mindkét fél, illetve a nyugati és az orosz vélemények is arányosan megjelentek a cikkben. 

Minimális terjedelemben számolt be ugyanakkor az újság a Putyin-látogatással kapcsolatos 

tiltakozásokról, az ellenzék Putyinról, illetve a túl közeli orosz-magyar kapcsolatokról tett 

kritikus állásfoglalásairól.  

 

A legkritikusabb cikk kétségkívül Martin József újságíró novemberi publicisztikája, 

amelyben bár visszafogottan, de jól kiolvashatóan az orosz felet okolja az orosz-ukrán 

konfliktus kirobbanásáért. Martin emlékeztetett: Oroszország anno az ukrán 

atomfegyverek önkéntes átadásáért cserébe garantálta Ukrajna területi integritását, amely 

ígéret ennek kapcsán sérül. A másik terjedelmesebb publicisztikát a témában Frei Tamás 

jegyzi, aki egyensúlyoz a két álláspont között. Egyfelől kiemeli, hogy az Egyesült 

Államokban egyre erősebb teret kap az a felfogás, hogy hiba volt Oroszországot ily módon 

beszorítani a NATO által, nagyobb tisztelettel kellett volna adózni a hidegháború vesztesének 

biztonságpolitikai igényei iránt. Míg ez egy megértő állásfoglalásnak tekinthető Oroszország 

Ukrajna-politikájával kapcsolatban, Frei zárógondolata erős implicit kritikáként fogható fel: a 

szerző ugyanis kiemeli, hogy Magyarország számára ezen, amúgy racionálisnak minősített 

álláspont elterjedése nem jó hír. 

 

Összességében nincs világos irányvonal a Metropol Oroszországgal kapcsolatos 

híradásaiban. Mint az Amerikával kapcsolatos hírekben is, itt is dominál, hogy ahol a 

magyar kormány érdekei, politikája érintve van, ott az utóbbi álláspontja 

erőteljesen megjelenik, míg a kritikus álláspontok kevésbé vagy egyáltalán nem. Mindez 

nem propagandisztikus stílusban történik, hanem a kormányzati álláspont részletesebb 

ismertetésének, terjedelmes idézetek formáját ölti. 

 



 

55 

 

 

8.  A külpolitikai konfliktusok a vezető magyar médiumokban 
 

Az egyes médiumok elemzése után az alábbiakban összefoglaljuk témánként az egyes 

külpolitikai konfliktusok médiavizsgálatának eredményét.  

 

 

8.1. Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a vezető 

magyar médiumokban 

 

A Policy Solutions vizsgálatából kiderül, hogy 2014 novemberében és 2015 februárjában az 

Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek a három vizsgált külpolitikai 

téma közül egyedül az RTL Klub híradójában voltak kiemelt pozícióban, a 

kereskedelmi televízió amerikai-orosz-német hírei közül majdnem minden második (47%) az 

USA-val foglalkozott. A TV2 vizsgált hírei közül minden harmadik (33%), az MTV1 és 

a Metropol hírei közül minden negyedik (27 és 25 százalék), a Blikk és az Index 

vizsgált hírei közül minden ötödik (21 és 20 százalék) foglalkozott a szuperhatalommal. 

Az MTV1 Híradójában nem csak az Oroszországgal, hanem a Németországgal kapcsolatos 

hírek száma is megelőzte az amerikai hírek számát. Magyarország és az Egyesült Államok 

kapcsolata a két vizsgált hónap közül elsősorban novemberben érdekelte a sajtót, februárban 

több médium például már be sem számolt André Goodfriend távozásáról.  

 

 
 

 



 

56 

 

Az Amerikai Egyesült Államokkal kapcsolatos hírek értékelésénél látható, hogy míg az RTL 

Klub híradásiban volt leginkább túlsúlyban az amerikai álláspont bemutatása, 

addig az MTV1 és a Blikk beszámolóiban kapott leginkább teret a magyar 

kormányzati magyarázat a kitiltási ügyre.  

 

 
 

Az RTL Klub híradójának irányultságáról elmondható, hogy nem volt olyan nap, 

amikor az Orbán-kormánynak kedvező kép rajzolódott volna ki az 

összeállításokból. Azokban az esetekben, amikor a kormány szereplői és a velük ellentétes 

állásponton lévők kiegyensúlyozott arányban szólaltak meg, jellemzően az ellenzéki 

álláspontot képviselőé volt a reagálás lehetősége. Ezzel szemben a TV2-n nem volt 

egyetlen olyan amerikai-magyar vonatkozású hír sem a vizsgált időszakban, 

amelyben az Amerikai Egyesült Államok álláspontja lett volna kizárólagos, és 

csupán egy hír volt inkább Amerika-párti. Hét esetben semleges volt a tudósítás és 

ugyanennyi esetben húzott inkább a kormány felé az összkép. A TV2 Tények 

című műsora tehát egyértelműen több lehetőséget biztosított a kormányoldal 

megszólalásainak, mint az amerikai álláspontot elfogadóknak, de ezt számos 

semleges, kiegyensúlyozott híradással „kompenzálta”, így kifejezett Amerika-

ellenességről semmiképpen sem beszélhetünk.  

 

Az MTV1 Híradójában az USA képviselői a legritkább esetben kaptak 

megszólalási lehetőséget, és akkor is inkább közvetett formában, közleményük vagy 

Goodfriend ügyvivő Twitter-üzenetén keresztül jelent meg a másik fél álláspontja. A kitiltási 

botrány kapcsán egyértelműen a magyar kormány álláspontját közvetítette a 



 

57 

 

közmédia, a többi vizsgált médiumtól eltérően saját narratívát is építve a 

tájékoztatáshoz. Az Amerika-ellenes attitűd ugyanakkor a kevés számú egyéb, 

főként gazdasági témájú hírben nem köszön vissza, ezekben partnerként jelenik 

meg az Amerikai Egyesült Államok.  

 

Az Indexre jellemző volt egy nagyon erős kormánykritikus hang, ami gyakran az 

Egyesült Államok álláspontjának pozitívabb fényben történő feltűntetésében 

nyilvánult meg, de ez nem jelentette, hogy elnézőbben viszonyultak volna az Index 

újságírói az amerikai állításokhoz. Összességében azonban az amerikai álláspontot 

ismertető cikkek kevésbé voltak kritikusak, mint a kormány álláspontját vizsgáló 

anyagok. 

 

A Blikkben leginkább a magyar kormányzat, illetve a NAV álláspontja jelent meg 

a leggyakrabban. Négy alkalommal kizárólag, további két alkalommal pedig inkább a 

kormányzati álláspont szerepel a hírekben. Ezzel szemben az amerikai kormány érvei 

legfeljebb csak közvetetten és általános formában, a korrupciógyanúra való utalással 

jelennek meg, és még ebben az esetben is a magyar kormányzat érvei mellett kiegészítésként. 

A Blikk tehát bár jóval nagyobb teret biztosított a magyar kormány valamint a NAV 

álláspontjának bemutatásának, – egy esetet leszámítva – nem jelentett meg kifejezetten 

Amerika-ellenes hírt. Mindezek mellett tovább árnyalja a képet, hogy a NAV-botrány 

miatti tüntetésekről is több alkalommal beszámolt az újság, mely cikkek a 

kormányzati állásponttal szemben inkább a tiltakozók véleményét tükrözték.  

 

Összességében a Metropol cikkekben nagyon erősen megjelent a kormány hivatalos 

irányvonala, és látható, hogy az Egyesült Államokkal kapcsolatban az Orbán-

kormány támogatása a meghatározóbb a Metropol számára, mint egy konkrét 

Amerika-ellenes (vagy Amerika-barát) álláspont. Sőt, a kormányzati álláspont 

megjelenítésben sem annyira Amerika- vagy a tágabb nyugatkritika jelent meg, hanem inkább 

a Vida Ildikót, illetve a kormányzatot ért vádak elutasítása. Végül azt is hozzá kell 

tenni, hogy a Metropol az utóbbiak kapcsán az ellenzéki és civil reakciókat sem 

hallgatta el, bár ezek rendszerint kevés teret kaptak a kitiltási botránnyal 

kapcsolatos tudósításokban.  

 



 

58 

 

 

8.2. Németországgal kapcsolatos hírek a vezető magyar 

médiumokban 

 
A három vizsgált téma közül a legbefolyásosabb magyarországi médiumokban a 

Németországgal kapcsolatos hírek kapták a legkevesebb teret, a vizsgált híradások 15 

százaléka szól az Angela Merkel vezette országról.  

 

 
 

 

A legtöbbet a köztelevízió esti híradója foglalkozott Németországgal (a vizsgált 

hírek 32 százaléka), többet, mint az Amerikai Egyesült Államokkal. Látható, hogy a 

kormány diplomáciai offenzíváját, illetve az azzal kapcsolatos eseményeket az 

MTV1 nagyobb figyelemmel kísérte, mint a többi médium. Ugyanakkor a 

Németországot érintő hírek rendszerint rövidek voltak. Az RTL-en az amerikai 

kitiltási botránynál vagy az orosz-magyar, orosz-ukrán fejleményeknél jóval kisebb felület 

jutott a magyar-német kapcsolatoknak (vizsgált hírek 11 százaléka). 

Novemberben és februárban összesen négy napon került be hír a témában a híradóba. 

Németország egyáltalán nem szerepelt kiemelt helyen a TV2 Tények riportjai 

között sem (10 százalékos arány). A német vonatkozású hírek között ráadásul 

kimagaslóan sok a félperces rövidhírek aránya. Hosszabban csak egyetlen 

alkalommal, a német kancellár magyarországi látogatásának napján szerepelt a 

magyar-német viszony a Tényekben, igaz, akkor rögtön két riportban.  

 



 

59 

 

Az Index is relatíve ritkán foglalkozott német tárgyú hírekkel a vizsgált időszakban (a 

vizsgált hírek 6 százaléka). Olyan cikk, amely kifejezetten a német politikával, német 

eseményekkel (nem pedig a német-magyar kapcsolatokkal) foglalkozott volna szinte 

egyáltalán nem jelent meg. A német-magyar kapcsolatokkal 8 cikk foglalkozott a 

vizsgált időszakban a Blikkben, ami az elemzésben szereplő három téma közül a 

legkisebb reprezentációt jelenti (17 százalék). De a Blikk a többi médiumhoz képest még 

így is relatíve kiemelten kezeli a német-magyar kapcsolatokat. Akárcsak a 

Metropol, ahol bár a vizsgált időszakban eltekintve a Merkel-látogatástól, lényegében 

nem szerepeltek német tárgyú hírek, mégis a kancellár látogatásáról írt hat 

cikkel kiemelt témává vált a német-magyar kapcsolat az ingyenes napilapban.   

 

A Németországgal kapcsolatos cikkek értékeléséből kiderül, hogy a vizsgált 

médiumokban szinte kivétel nélkül a németbarát álláspont volt túlsúlyban, egy-

két cikktől eltekintve Németországot kritizáló írást nem olvashattunk.  

 

Az MTV1 Híradó mindig pozitív fényben ábrázolta Németországot, ráadásul 

hangsúlyosan foglalkozott Angela Merkel szerepével az ukrán-orosz konfliktus kezelésében, 

méltatva a kancellár törekvéseit a békés megoldások megtalálására, amit a Híradó egyúttal a 

magyar elképzeléseknek megfelelő politikaként azonosított. Összességében a 

köztelevízióban több lehetőséget kapott a Fidesz álláspontjának a bemutatására, 

mint a német fél a német-magyar kapcsolatokat érintő hírekben, de még így is 

inkább kiegyensúlyozottak voltak e téren a híradások.  

 

 
 

 



 

60 

 

AZ RTL Klubon annyiban volt hasonló a helyzet a magyar-amerikai kapcsolatok 

tárgyalásához, hogy nem volt olyan nap, amikor a kormány álláspontja érvényesült 

volna a német állásponttal szemben. Összességében a magyar-német kapcsolatok 

tálalására is igaz volt, ami az amerikai-magyar viszonyra: az RTL-nél az Orbán-kormány 

ezekből nem tudott jól kijönni. A TV2 Tények magyar-német viszonyok bemutatása során 

tanúsított magatartásáról, attitűdjéről elmondható, hogy az összkép kedvező a német 

oldalnak, mivel minden releváns híradásban megjelentek a nyugati állam érvei: 

három beszámolóban a német álláspont érvényesül, míg további kettő riportban 

mindkét fél álláspontja szerepel. 

  

Az Indexszel kapcsolatban általánosan megállapítható, hogy kevésbé nyilvánvaló az 

álláspontja a német cikkek kapcsán, mint az Egyesült Államokkal foglalkozó 

tudósításokban (ahol erősen kormánykritikus álláspont jelent meg a kitiltási botrány 

kapcsán), illetve az Oroszországgal összefüggő hírekben (ahol erős az oroszellenes felhang). 

A Merkel látogatással kapcsolatos cikkek többnyire kiegyensúlyozottak voltak, 

azaz megjelent Orbán Viktor miniszterelnök, illetve a Fidesz álláspontja is.  

 

A Blikk német-magyar viszonyt bemutató cikkeinek áttekintése után elmondható, hogy 

viszonylag kevés alkalommal jelent meg ez a téma a lapban, ezek a megjelenések is 

lényegében egy jól meghatározott időpontra, a német kancellár február eleji magyarországi 

látogatására fókuszálódnak. Ugyanakkor ezek a tudósítások – a másik két külpolitikai témával 

szemben – jellemzően hosszabbak az átlagosnál, és kifejezetten németbarát attitűd 

jellemzi őket. Ez a Merkel-látogatásról szóló hírekben ez leginkább a magyar kormánnyal 

szembeni német kritikák artikulálásában jelenik meg, míg további esetekben az európai 

ügyekben képviselt német álláspont kifejezésre juttatásának adnak teret (munkaerő-áramlás, 

ukrán konfliktus).  

 

A Metropolban a beszámolók mind vagy semlegesek voltak Németországgal 

kapcsolatban, vagy nagyobb teret adtak a német álláspont megjelenítésének, 

mint potenciális ellenvéleményeknek. Ugyanakkor a Merkel-látogatásról még magához képest 

is röviden számolt be a Metropol, miközben általában nagy volt a látogatás sajtó visszhangja 

minden más médiumban.  

 

 

 

 

 

 

 



 

61 

 

8.3. Oroszországgal kapcsolatos hírek a vezető magyar 

médiumokban 

 
Az RTL Klub kivételével, ahol az Amerikával kapcsolatos hírek aránya kiemelkedő volt, 

minden médiumban az Oroszországgal, az orosz-ukrán konfliktussal és a Putyin-

látogatással kapcsolatos hírek vitték a prímet. Az Index kiemelkedően sok cikkben 

tudósított Oroszországgal kapcsolatos ügyekről, a vizsgált külpolitikai témájú cikkek 

háromnegyede érinti az eurázsiai államot, ráadásul a portál intenzív érdeklődését az ukrán-

orosz konfliktussal kapcsolatban jól jelzi, hogy tudósítókat küldtek Ukrajnába, akik a 

háborús övezetből számoltak be több cikkben és videóban.  

 

 
 

A három vizsgált témakör közül a magyar-orosz viszonyt és ezzel szoros 

összefüggésben az orosz-ukrán konfliktust érintő hírek szerepeltek a 

leggyakrabban a Blikkben 2014 novemberében és 2015 februárjában. A közel 50 vizsgált 

releváns híradás közül 30 ehhez a témához kapcsolódik, azaz közel kétszer annyi, mint a 

Németországgal és az Amerikai Egyesült Államokkal összesen. Ugyanakkor, amíg a német 

vonatkozású hírekre a kevés, de hosszabb terjedelmű közlés a jellemző a Blikkben, addig az 

Oroszországot érintő beszámolókra a nagy elemszám, de rövidebb terjedelem. A három itt 

elemzett témakör közül egyértelműen az ukrán konfliktus, Oroszország és a Putyin-

látogatás kapták a legnagyobb hangsúlyt a Metropol külpolitikai témájú 

cikkeiben is. A legtöbb novemberi számban, és egy híján az összes februári 

Metropolban is jelent meg ilyen tárgyú cikk, sőt több napon két cikk is érintette 

Oroszországot, illetve Ukrajnát.  



 

62 

 

 

A televíziók nagyon eltérő intenzitással foglalkoztak az orosz-ukrán konfliktussal. Az RTL 

Klubban a riportok az orosz hírek esetében is hosszúak voltak, rendre legalább 2-3 

percesek, de a február 17-i Putyin-látogatás napján, majd azt követő napon is volt példa akár 

4-5 perces riportra. Az orosz téma szempontjából csúcsidőszakban, február közepén 

többször is előfordult, hogy egy híradón belül 3-4 hírnek is orosz dimenziója 

legyen, és így összességében tíz percnél is nagyobb terjedelemben foglalkozzon kapcsolódó 

kérdésekkel, uralva az aznapi műsort.  De – ahogy említtettük – az RTL-ben még így is az 

USA-val kapcsolatos hírek uralták a híradót. A TV2 Tényekben viszont az 

Oroszországgal kapcsolatos politikai hírek szerepeltek a legtöbbször, 27 

alkalommal, azaz átlagban csaknem minden második napra jutott egy ilyen témájú riport a 

csatorna hírműsorában. A témák közül leginkább az orosz-ukrán konfliktus érdekelte 

a csatornát, a hírek több mint fele ezzel kapcsolatban született, de kifejezetten sok hír – 

szám szerint kilenc – született az Orbán-Putyin találkozóról is. A bejátszások döntő 

többsége hosszabb beszámoló, és mindössze hat rövid hír, vagyis megállapítható, hogy az 

Oroszországgal foglalkozó híradások nem csak számszerűen, hanem 

hosszúságuk szempontjából is kiemelt figyelmet kaptak a Tényekben.  

 

Kiemelkedően érdekes, hogy az MTV1 viszonylag keveset foglalkozott 

Oroszországgal, illetve az ukrán konfliktussal. Az általunk vizsgált többi híradóval, illetve 

újsággal összehasonlítva feltűnően szokatlan, hogy nagyjából hasonló a 

Németországgal foglalkozó hírek aránya az adott időszakban, mint a 

nemzetközi közérdeklődés középpontjában álló ukrán-orosz konfliktusról szóló 

tudósítás. Februárban azonban jelentős mennyiségi változás következett be, mind 

a vonatkozó hírek számában, mind terjedelmében. Jóval több, mint a 28 napos hónap felében, 

18 napon szerepelt orosz vagy az ukrán-orosz konfliktust érintő hír, sok esetben 

a legfontosabb hírek között, sőt, néha vezető hírré is avanzsált. 

 

Az Oroszországgal kapcsolatos híradások értékelésekor a legfontosabb megállapítás, hogy 

másként mutatta be a médiumok többsége Oroszországot, amikor a magyar-

orosz viszonyról számoltak be, és másként, amikor az orosz-ukrán konfliktusról. 

Míg az orosz-ukrán konfliktusnál szinte minden híradás nyugatbarát, vagy 

legalábbis kiegyensúlyozott volt, addig amikor az orosz-magyar kapcsolatról vagy a 

Putyin-látogatásról esett szó, akkor több médiumban is megnőtt az oroszbarát 

vagy orosz álláspontot közvetítő cikkek aránya.    

 

Ebben élen járt a Metropol, ahol 2014 novemberében a hosszabb cikkeik felében 

erősebben jelent meg az orosz álláspont, vagy kizárólag az jelent meg. 

Februárban a megjelent cikkek majdnem fele semleges hangvételű volt, azaz 

beszámolt mindkét álláspontról, ezzel szemben 6 cikk volt többnyire vagy teljesen 

oroszpárti, illetve csak az orosz (adott esetben ukrán szakadár) álláspontot tükröző, és 6 



 

63 

 

cikk inkább az ukrán vagy nyugati álláspontnak adott nagyobb súlyt. Összességében az orosz 

félt pozitív fényben megjelenítő cikkek túlnyomórészt a hónap közepén 

megvalósult Putyin látogatáshoz kapcsolódtak. Ahol a magyar külpolitika 

Oroszországgal kapcsolatos viszonya jelent meg, ott szinte mindig pozitív fényben tűnt fel 

Oroszország. Az orosz-ukrán konfliktus esetében változó a kép, éles oroszellenes 

publicisztikák éppúgy megjelentek, mint oroszbarát híradások.  

 

 
 

Az MTV1 híradója az Oroszországról, illetve az ukrán-orosz konfliktusról igen 

változó képet mutatott ebben az időszakban, mind a tudósítás intenzitásában, 

mind annak irányultságában. Novemberben és nagyjából február közepéig, a Putyin 

látogatást megelőző időszakban viszonylag kiegyensúlyozott volt a Híradó 

tájékoztatása a témában, a hírek többsége mindkét fél álláspontját bemutatta, 

azaz nagyjából ugyanolyan arányban szerepeltek az orosz és a nyugati 

álláspontot megjelenítő blokkok. Ugyanakkor előfordultak olyan hírek is, mint a 

szakadár területeken tartott választások bemutatása, melyben kevéssé jelent meg az a nyugati 

álláspont, amely szerint a választások demokratikus, tisztességes volta megkérdőjelezhető. 

 

Az Oroszországgal kapcsolatos pozitív hírek nagyon erősen túlsúlyba kerültek 

Putyin elnök látogatása kapcsán. Február 16. és 18. között minden hírblokk 

pozitív volt az orosz vezetés számára. Ezen a ponton fontos kiemelni, hogy az 

Oroszországra nézve erősen pozitív hírek egy-két kivétellel mind a magyar-

orosz kapcsolat fejleményeire vonatkoznak. Nem az orosz vezetés önmaga volt tehát 

a pozitív és/vagy egyoldalú ábrázolás tárgya, hanem a magyar kormány Oroszországgal 

kapcsolatos politikája, aminek járulékos "haszonszerzője" a Putyin. A Putyin-látogatás utáni 



 

64 

 

híradókban viszont sokkal hangsúlyosabban jelent meg az ukrán, illetve a nyugati 

perspektíva, mint az orosz/szakadár álláspont.  

 

A fentiek ellentéte az RTL Klub, mely teljesen egyértelmű nyugatos attitűddel 

dolgozta fel az Oroszországgal kapcsolatos híreket. Három kivétellel a 

tudósításokban teljesen vagy mérsékelten a nyugat – vagyis az USA, az EU 

illetve Ukrajna – álláspontja érvényesül. Ez a három hír a nyugati és az orosz 

álláspontot egyenlő mértékben jeleníti meg, olyan riport nem született, amelyet a keleti 

nyitásos, vagy oroszbarát vélemények domináltak volna. Az RTL-re és a TV2 

hírműsorára is igaz: a haditudósításoknál inkább jellemző a semleges, mindkét fél 

szemszögét bemutató tudósítás, míg a válság kezelésére tett nemzetközi diplomáciai 

fejleményeknél határozottabban nyugat-párti a beszámoló hangvétele. 

 

A TV2 Tények inkább nyugatos attitűddel tálalja az Oroszországról szóló híreket, 

a tudósítások több mint felében inkább, vagy teljesen a nyugat – vagyis az USA, az 

EU illetve Ukrajna – álláspontja érvényesül, hét esetben kizárólag, további nyolc 

híradásban pedig mérsékelten a nyugati érvek jelennek meg, miközben hét beszámoló 

kiegyensúlyozott. Kevésbé egyértelmű a Putyin-látogatás TV2-s megjelenítése. A 

vonatkozó riportok harmadában kizárólag vagy nagyobb mértékben az orosz fél 

álláspontja jelent meg, kettő a látogatás előtt, egy pedig azt követően. Ezekben az 

energetikai kérdések fontosságát hangsúlyozzák a találkozó kapcsán, elsősorban az 

orosz gázszállításról szóló megállapodást kiemelve.  

 

Amikor az Index cikket írt az Oroszországgal kapcsolatos ügyekről, akkor ezt a legtöbb 

esetben nagy terjedelemben tette és félreértethetetlenül a Putyint kritizáló, elutasító 

hangnemben. Az összes cikk több mint harmada semlegesnek minősíthető, az 

enyhén orosz-ellenes és az erősen oroszellenes cikkek döntő többségben vannak. 

Elenyésző számban találtunk olyat, amely inkább vagy döntően/kizárólag az 

orosz álláspontot jelenítette meg az Index kritikus kommentár/megjegyzés nélkül, 

beszámoló formájában. Ugyanakkor a „frontról” írt cikkeknek a hangvétele teljesen 

más volt, mint a szerkesztőségben írt beszámolóké. Bár a nagypolitikai vélemények 

ismertetését többnyire mellőzték, a szerzők törekedtek arra, hogy a háború által 

sújtott területen élők véleményét elfogultság nélkül, empátiával írják le, akkor is, 

ha azok egyértelműen oroszpártiak voltak. 

 

Végezetül, a Blikk beszámolói vegyes hangvételűek. Az orosz-ukrán harcokról 

inkább kiegyensúlyozottan, értékmentesen, egyik oldal irányába sem egyértelműen 

elfogultan tájékoztat a Blikk. Ugyanakkor, az Orbán-Putyin sajtótájékoztatójáról szóló két 

cikke közül az egyikben kizárólag a kormánypárti / orosz álláspont jelenik meg a nyugatéval 

szemben, a másik beszámolóban pedig inkább a nyugati kritikák a hangsúlyosak. A találkozó 



 

65 

 

után egy hosszabb írást szentel a Putyin-látogatásnak az újság, amely a tárgyalás 

valódi céljával foglalkozik, és amely szintén inkább semleges álláspontot foglal el.  



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Policy Solutions 

Politikai Elemző és Tanácsadó Intézet 

Budapest, 1065, Révay utca 10. 

(1) 4-748-748 

info@policysolutions.hu 

www.policysolutions.hu 

 

mailto:info@policysolutions.hu
http://www.policysolutions.hu/

