
 

 

 
 

 

 

 

A médiatörvény mindent be{rnyékolt 
A Policy Solutions belpolitikai napirend-elemzése 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

2011. janu{r 



 

 2 

 

Vezetői összefoglaló 
 

A médiatörvény a Fidesz összes januári pozitív intézkedését beárnyékolta, mert tizenkilenc 

napon át vezető hír volt Magyarországon a törvénnyel kapcsolatos konfliktus - áll a Policy 

Solutions belpolitikai napirend-elemzésében. A politikai elemző intézet a legalább 250 ezer 

főt elérő médiumok összes belpolitikai hírét két szempontból vizsgálta meg: melyek voltak a 

legtöbb szavazóhoz eljutó hírek, és azok milyen hatással lehettek az egyes politikai szereplők 

megítélésére.  

 

A Policy Solutions napirend-figyelője szerint a médiatörvény, a kettős állampolgárság, a 

magán-nyugdíjpénztári átlépések, a magyar EU-elnökség és a Zuschlag-per az az öt hír, amely 

meghatározta a média napirendjét januárban.  

 

A médiatörvény kérdése az év első hónapjában a 21 vizsgált nap közül 19 alkalommal a 

médiumok egyik vezető híre volt, így egyértelműen ez az ügy tematizálta a politikai 

napirendet januárban. A téma négyszer annyi megjelenést produkált, mint a hónap második 

legnépszerűbb híre, a kettős állampolgárság ügye. A bírálatokat minden médium közölte, a 

kormányt védő állítások leginkább az M1-en és a Hír TV-n jelentek meg.  A hírközlések 

túlnyomó többségében a külföldi kritikák kaptak központi szerepet, és a különböző 

kormányzati erőfeszítések a törvény negatív fogadtatásának tompítására – például 

hajlandóság a törvény megváltoztatására, külföldi lapoknak adott interjúk - nem tudták 

ellensúlyozni a bírálatok negatív hatását.  

 

A külföldi kritikákkal ellentétben az ellenzéki pártok bírálatai csak elvétve jelentek meg a 

híradásokban. Az MSZP-t hosszabban mindössze négy, az LMP-t három alkalommal idézték a 
kérdésben a vizsgált médiumok.  Az ellenzéki pártoknál sokkal nagyobb médiafigyelmet 

kaptak a független, civilek szervezte események, tüntetések. Ugyanakkor, míg a hónap elején 

egyértelműen a kritikus híradások voltak elsöprő többségben, addig a hónap második felében 

egyre többször jelent meg, hogy az Európai Néppárt és José Manuel Barroso, az Európai 

Bizottság elnöke is kiáll a magyar kormány mellett, illetve hogy a Fidesz szerint az ellenzék 

lejárató kampánya áll a kritikák mögött. 

 

A kettős állampolgárság témája három napon keresztül volt vezető hír, ráadásul egy 

alkalommal - elérési számban - megelőzte a médiatörvénnyel foglalkozó híradásokat is. A 

témával a televíziók közül a legtöbbet az M1 Híradó foglalkozott (11 alkalommal), ezt 

követte a Hír Tv és az ATV híradója (7, illetve 6 alkalom).  Az ügy pozitív kormányzati 

kommunikációját - Semjén Zsolt két hét után „sikertörténetként” könyvelte el a honosítási 

eljárást - a médiumok is átvették, így a téma a Fidesz-KDNP szempontjából a hónap 

legsikeresebb médiabeli ügye volt.   

 

A hónap harmadik legjelentősebb híre volt a magán-nyugdíjpénztártagok átléptetése az állami 

rendszerbe. Minden jelentős médium beszámolt a témáról, a legtöbbször az RTL Klub és az 

ATV híradójában, valamint a Metropolban, legkevesebbszer a TV2 Tényekben jelent meg az 

ügy. A témával kapcsolatban az utolsó napi átlépések, az Alkotmánybírósághoz beérkezett 

indítványok, a Stabilitás Pénztárszövetség által létrehozott nyilatkozat és az MSZP határidő 

hosszabbítási javaslata váltott ki jelentősebb visszhangot.  

 



 

 3 

Bár előzetesen a magyar soros EU-elnökség kérdése tűnhetett a január legfontosabb 

témájának, végül csak a negyedik helyet foglalja el a legtöbbet említett hírek rangsorában. 

Ennek legfőbb oka az, hogy a médiatörvény nemcsak elvette a figyelmet az elnökségről, 

hanem számos médium az EU-s bírálatok miatt össze is kötötte a kettőt, és így a 

médiatörvény mellett a soros elnökségről csak említés szintjén tudósítottak.  A főbb hírek az 

uniós elnökséggel kapcsolatban elsősorban a bulvárjellegű híradások voltak, a szakmai jellegű 

kérdések csak elvétve jelentek meg a hírekben. 

 

Végezetül, Zuschlag János perének másodfokú tárgyalásáról négy napig jelentek meg vezető 

hírek. A médiumok egyforma mértékben foglalkoztak a kérdéssel, nem volt tapasztalható 

eltérés az egyes médiumok politikai beállítottsága alapján. A pártok képviselői nem szólaltak 

meg az ügyben, de a híradások révén – nyilvánvaló módon - a szocialistákat érintette 

negatívan a téma, főleg, hogy a kommentárok visszaidézték az elsőfokú tárgyaláson 
Gyurcsány Ferenc és Mesterházy Attila kihallgatását is. 

 

Az ellenzék a médiumok napirendjére saját üggyel csak elvétve tudott felkerülni. A híradások 

50 legtöbbet említett témája közé mindössze a devizahitelesek romló helyzetével és a 

kormány gazdaságpolitikájának kritikájával foglalkozó MSZP-sajtótájékoztatók és a Jobbik 

Biszku Béla elleni feljelentése került be. Az LMP nem tudott saját témát beemelni a vezető 50 

hír közé.      

 

Módszertan 
 
Elemzésünkben 2011. január 1. és 2011. január 31. között minden munkanapon azoknak az országos 

médiumoknak a belpolitikai híreit vizsgáltuk, amelyek a hivatalos olvasottsági, hallgatottsági és nézettségi 

statisztikák alapján naponta legalább 250 ezer emberhez elérnek. A figyelt médiumok között így egyaránt 

megtalálhatunk televíziós és rádiós műsorokat, nyomtatott sajtóterméket és online hírportálokat. 

 

A vizsgálat során az egyes híreket szorzóval láttuk el, amelyet az adott újság, internetes portál, televíziós vagy 

rádiós hírműsor olvasottsága, nézettsége vagy hallgatottsága alapján határoztunk meg. E számok alapján 

mindennap valamennyi politikai hír esetében meghatároztuk azt az értéket, amely reprezentálja, hogy az adott 

hír a különböző csatornákon keresztül összesen potenciálisan hány főt érhet el. A napi értékek összessége adta 

meg az adott hónap öt vezető hírét. A hírekkel kapcsolatban minden alkalommal rögzítettük, hogy az a 

különböző politikai szereplőket pozitív, negatív, vegyes, vagy semleges fényben tünteti-e fel.  

 

A napirendfigyelésünk során a következő sajtótermékeket, műsorokat vizsgáltuk: 

Televíziós híradók: 

 M1 - 19:30 

 TV2 – 18:30 

 RTL – 18:30 

 Hír TV – 21:00 

 ATV – 18:55 

Nyomtatott sajtó: 

 Blikk 

 Metropol 

 Bors 

 Népszabadság (csak címlap) 

Rádiós hírműsorok: 

 MR1 Kossuth Rádió – 180 perc 

Internetes portálok: 

 [origo] 

 Index 

 



 

 4 

1) Médiatörvény 
 

Megjelenés RTL Klub Híradó (17 alkalom), TV2 Tények (12), M1 Híradó (13), Hír 

TV Híradó (16), ATV Híradó (19), Kossuth Rádió 180 perc (13), Blikk 

(14), Metropol (13), Népszabadság (13), Bors (13), [origo] (18), Index 

(16) 

Hatása A kormány számára negatív 

 

A médiatörvény kérdése 2011 januárjában a 21 vizsgált nap közül 19 alkalommal a médiumok 

egyik vezető híre volt, így egyértelműen ez az ügy tematizálta a politikai napirendet az év első 

hónapjában. A téma négyszer annyi megjelenést produkált, mint a hónap második 

legnépszerűbb híre, a kettős állampolgárság ügye. A törvénnyel az ATV, az RTL Klub és az 

[origo] foglalkozott a legtöbbet, de lényegében politikai szimpátiától függetlenül minden 

sajtótermék első számú híre volt a vitákat kiváltó jogszabály. A bírálatokat minden médium 

közölte, a kormányt védő állítások leginkább az M1-en és a Hír TV-n jelentek meg.   

 

A hírközlések túlnyomó többségében a külföldi kritikák kaptak központi szerepet, és a 

különböző kormányzati erőfeszítések a törvény negatív fogadtatásának tompítására – például 

hajlandóság a törvény megváltoztatására, külföldi lapnak adott interjú - nem tudták 

ellensúlyozni a bírálatok negatív hatását.  

 

A külföldi lapok és politikusok bírálatai mellett tovább erősítette a törvény negatív 

médiavisszhangját az Európai Bizottság vizsgálata, valamint Orbán Viktor strasbourgi 

programbemutatója, ezen eseményekkel ugyanis kiemelten sokat foglalkozott a magyar sajtó. 

 

A külföldi kritikákkal ellentétben az ellenzéki pártok bírálatai csak elvétve jelentek meg a 
híradásokban. Az MSZP-t hosszabban mindössze négy, az LMP-t három alkalommal idézték a 

kérdésben a médiumok.  Az ellenzéki pártoknál sokkal nagyobb médiafigyelmet kaptak a 

civilek szervezte tüntetések. 

 

Ugyanakkor, míg a hónap elején egyértelműen a kritikus híradások voltak elsöprő 

többségben, addig a hónap vége felé pedig egyre többször jelent meg, hogy az Európai 

Néppárt és José Manuel Barroso, az Európai Bizottság elnöke is kiáll a magyar kormány 

mellett, illetve hogy a Fidesz szerint az ellenzék áll a lejárató kampány mögött. 

 

A médiatörvény egyértelműen beárnyékolta és elnyomta a kormány számára egyik 

legpozitívabb januári témát, Magyarország európai uniós elnökségének nyitányát. Médiumtól 

függetlenül tapasztalható volt, hogy bármilyen esemény történt is a soros elnökség kapcsán 

(például az Európai Bizottság magyarországi látogatása, az elnökségi program strasbourgi 

bemutatója), a sajtó szinte kivétel nélkül mindig a médiatörvényt és az EU kritikáit helyezték 

előtérbe. 

 

 

 

 

 

 



 

 5 

2) Kettős {llampolg{rs{g 

 

Megjelenés TV2 Tények (3 alkalom), RTL Klub Híradó (2), M1 Híradó (11), Hír TV 

Híradó (7), ATV Híradó (5), Kossuth Rádió 180 perc (3), Blikk (6), 

Metropol (4), Népszabadság (2), Bors (3), [origo] (6), Index (6) 

 

Hatása A kormány számára pozitív  

 

2011. január 1-től a határon túli magyarok könnyített honosítási eljárással igényelhetnek 

magyar állampolgárságot. A hónapban a kezdeti igénylések mellett a médiumok beszámoltak 

arról is, hogy a kormány valószínűleg szavazati jogot is fog adni a kettős állampolgároknak. A 

téma három napon keresztül vezető hír volt, egy alkalommal megelőzte a médiatörvénnyel 

foglalkozó híradásokat is. A témával a televíziók közül a legtöbbet az M1 Híradó foglalkozott 

(11 alkalommal), ezt követte a Hír Tv és az ATV híradója (7, illetve 6 alkalom).  

 

A kormány erőteljesen és pozitívan kommunikálta a honosítási eljárást: Semjén Zsolt két hét 

után „sikertörténetként” könyvelte el a honosítást.  A hírközlések kiemelték azt is, hogy nagy 

az érdeklődés a határon túli magyarok részéről. Több médium megszólaltatott kérelmezőket 

– akik főleg érzelmi indokokkal magyarázták kérelmüket -, és a legtöbb hírközlés 

megemlítette azt is, amikor Tőkés László és családja kérte honosítását.  

 

2011. január 23-án került fel a média napirendjére a határon túliak szavazati jogának kérdése. 

Az üggyel kapcsolatban egyetlen jelentősebb külföldi kritikáról számoltak be a vizsgált 

médiumok: Joseph Daul, az európai néppárti frakció vezetője először ellenezte a szavazati jog 

megadását, majd korrigálta véleményét. Az egyes sajtótermékek közül elsősorban a 

Népszabadság kritizálta a szavazati jog megadását, de a témára végig jellemző volt, hogy egyik 
ellenzéki párt véleménye sem jelent meg a vizsgált médiumokban. 

 

 

3) A mag{n-nyugdíjpénzt{ri megtakarít{sok {llamosít{sa 
 

Megjelenés TV2 Tények (2 alkalom), RTL Klub Híradó (3), M1 Híradó (5), Hír TV 

Híradó (2), ATV Híradó (7), Kossuth Rádió 180 perc (3), Blikk (3), 

Metropol (5), Népszabadság (3), Bors (4), [origo] (3) 

 

Hatása A kormány számára kismértékben negatív  

 

A hónap harmadik legjelentősebb híre a magán-nyugdíjpénztártagok átléptetése az állami 

rendszerbe. Minden jelentős médium beszámolt az ügyről, a legtöbbször az RTL Klub és az 

ATV híradójában, valamint a Metropolban, legkevesebbszer a TV2 Tényekben jelent meg a 

téma. Az ügy a három legfontosabb hír közé háromszor került be január során, első a hírek 

között pedig csak a hónap utolsó napján volt, amikor az utolsó lehetőségük volt a 

nyugdíjpénztári tagoknak nyilatkozatuk megtételére. A témával kapcsolatban az 

Alkotmánybírósághoz beérkezett indítványok, a Stabilitás Pénztárszövetség által létrehozott 

nyilatkozat, a civilek által szervezett piknik, és az MSZP határidő hosszabbítási javaslata 

váltott ki jelentősebb visszhangot.  



 

 6 

 

A téma tálalásánál a médiumok több alkalommal bemutatták, hogy a pénztártagok hány 

százaléka maradt a magán-nyugdíjpénztáraknál, és a számot szinte kivétel nélkül nagyon 

alacsonynak tartották híradások. Emellett a médiumok általában közölték a magán-

nyugdíjpénztári tagsággal járó hátrányokat is ezzel is alátámasztva, hogy a Kormány helyes 

politikai döntést hozott.  

 

Ugyanakkor, a kormány megítélésre negatívan hathatott a Pénztárszövetség kényszerből 

maradók számára létrehozott nyilatkozata és a pénztártagság mellett döntők megszólaltatása 

is. Ráadásul, a médiumok az Alkotmánybíróság vizsgálódásáról is azt sugallták, hogy az 

indokolt, valamint megjegyezték azt is, hogy a testülethez beadott indítványok száma 

„rekordmennyiségű.” A törvénnyel kapcsolatban a médiumok az ellenzéki pártok közül 

egyedül az MSZP álláspontját közölték, amely szerint a pénztártagok csak kényszerűségből 
lépnek át.  

 

Bár a hírközlések középpontjában a magán-nyugdíjpénztárak állnak, a hónapban napvilágot 

láttak a nyugdíjrendszer egészével kapcsolatos hírek is. Ezzel kapcsolatban az RTL Klub, a 

Bors és az [origo] készített összefoglalót.  

 

 

4) Magyar EU-elnökség 
 

Megjelenés RTL Klub Híradó (3 alkalom), M1 Híradó (9), Hír TV Híradó (4), ATV 

Híradó (6), Kossuth Rádió 180 perc (6), Blikk (1), Metropol (1), 

Népszabadság (3), Bors (2), [origo] (2), Index (5) 

Hatása A kormány számára kismértékben pozitív  

 

Bár előzetesen a magyar soros EU-elnökség kérdése tűnhetett a január legfontosabb 

témájának, végül csak a negyedik helyet foglalja el a legtöbbet említett hírek rangsorban. 

Ennek legfőbb oka az, hogy a médiatörvény nemcsak elvette a figyelmet az elnökségről, 

hanem számos médium az EU-s bírálatok miatt össze is kötötte a kettőt, és így a 

médiatörvény mellett a soros elnökségről csak említés szintjén tudósítottak.  

 

Az elnökségről szóló témák háromszor kerültek a legjelentősebb hírek közé, és a hónap 

elején egyszer ez foglalta el az első helyet. A főbb hírek az uniós elnökséggel kapcsolatban 

elsősorban a bulvárjellegű tudósítások voltak: a gödöllői kastély felújítása, új rendőrségi 

motorok beszerzése, reptéri váró átadása Ferihegyen, az éttermek fokozott ellenőrzése, 
vendéglátó-ipari egységek növekvő bevételei. A szakmai témákról a médiumok közül főleg a 

Kossuth Rádió, az ATV, és - mindközül a legrészletesebben és a legrendszeresebben - a 

Metropol tett említést.    

 

Az EU-elnökség ügyében az ellenzéki pártok véleményét nem közölték a médiumok, egyedül 

a kormány részéről idéztek nyilatkozatokat. Az ügyben a legtöbbet Orbán Viktor, Győri 

Enikő, Martonyi János és Navracsics Tibor nyilatkozott. Utóbbiakat főleg az európai 

parlamenti meghallgatásuk miatt idézték. Negatív vélemények így ebben a témában is 

külföldről érkeztek, amely kritikák főleg a médiatörvény miatt kérdőjelezték meg 

Magyarország alkalmasságát az EU elnökségre.  



 

 7 

 

5) Zuschlag J{nos pere 
 

Megjelenés TV2 Tények (2 alkalom), RTL Klub Híradó (2), M1 Híradó (3), Hír TV 

Híradó (3), ATV Híradó (2), Kossuth Rádió 180 perc (1), Blikk (2), 

Metropol (2), Népszabadság (2), Bors (2), [origo] (1), Index (3) 
 

Hatása Az MSZP számára negatív 

 

Zuschlag János perének másodfokú tárgyalásáról négy napig jelentek meg vezető hírek. Az 

egyes médiumok egyforma mértékben foglalkoztak a kérdéssel, nem volt tapasztalható 

eltérés a médiumok politikai beállítottsága alapján. A pártok képviselői nem szólaltak meg az 

ügyben, de a híradások révén - nyilvánvaló módon - a szocialistákat érintette negatívan a 

téma, főleg, hogy a híradások visszaidézték az elsőfokú tárgyaláson Gyurcsány Ferenc és 

Mesterházy Attila kihallgatását is. 

 

A médiumok a fentieken túl elsősorban azt emelték ki, hogy a bírónő helyhiányra hivatkozva 

kitiltotta az operatőröket és a fotósokat a tárgyalásról. Több médium ezt összefüggésbe 

hozta a médiatörvénnyel és az tájékoztatáshoz való jog csorbulásával. Számos médium 

beszámolt a védőbeszédekről is, melyben az ügyvéd a büntetés enyhítését kérte és a rossz 

pályáztatási rendszert okolta.  

 

 

 

Urbán Csilla – Boros Tamás 

A szerzők a Policy Solutions elemzői 


